Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Mezuniyet Çalışması I | TAR411 | 7 | 0 + 2 | 2,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ayşe BÖLÜKBAŞI |
Ders Veren | Prof. Dr. Abdulhalik BAKIR Prof. Dr. Ahmet ALTUNGÖK Prof. Dr. Halim DEMİRYÜREK Prof. Dr. İlhami YURDAKUL Prof. Dr. Mustafa Serhan YÜCEL Prof. Dr. Refik ARIKAN Prof. Dr. Taner BİLGİN Prof. Dr. Vedat TURĞUT Doç. Dr. Cihan YEMİŞÇİ Doç. Dr. Dilara USLU Dr. Öğr. Üyesi Mehmet KAVAK Doç. Dr. Seda YILMAZ VURGUN Doç. Dr. Selma GÖKTÜRK ÇETİNKAYA Dr. Öğr. Üyesi Ali KARAHAN Dr. Öğr. Üyesi Ali OKUMUŞ Dr. Öğr. Üyesi Ayşe BÖLÜKBAŞI Dr. Öğr. Üyesi Cem GÖRÜR Dr. Öğr. Üyesi Kadriye TOPAL DOĞAN Dr. Öğr. Üyesi TARIG MOHAMED NOUR ALI Arş. Gör. Dr. Galip VAROĞLU Arş. Gör. Dr. Fatih ÇİFTÇİ |
Amaç |
Mezuniyet Çalışması I dersi, lisans eğitiminin sonunda öğrencinin belirli bir bilimsel araştırma sürecini deneyimleyerek, uzmanlaştığı alanda bir konuyu derinlemesine inceleyebilme becerisi kazanmasını amaçlar. Bu kapsamda, bilimsel araştırma yöntemlerini etkin bir şekilde kullanarak literatür taraması yapma, problemini tanımlama ve uygun metodolojiyi geliştirme yetkinliğinin kazandırılması hedeflenir. Özgün bir araştırma sorusu etrafında akademik yazım kurallarına uygun, sistematik ve eleştirel bir çalışma hazırlayabilmek dersin temel çıktılarındandır. Ayrıca, öğrencinin elde ettiği bulguları analiz edip yorumlayarak bilimsel bir rapor haline getirmesi ve bu süreçte danışmanı ile etkili bir iş birliği içinde çalışması teşvik edilir. Nihai olarak bu ders, öğrenciyi bağımsız bir araştırma projesini yürütebilecek seviyeye getirerek hem mezuniyet çalışmasının ikinci aşamasına hem de akademik veya profesyonel kariyerindeki benzer görevlere hazırlamayı hedefler. |
Ders İçeriği |
Mezuniyet Çalışması I dersi, öğrencilerin lisans eğitimi boyunca edindikleri teorik ve uygulamalı bilgileri akademik bir araştırma projesine dönüştürmelerini amaçlar. Dersin temel hedefi, öğrencilerin bilimsel araştırma süreçlerini kavramalarını sağlamaktır. Öğrenciler, araştırma konularını belirleme sürecinde danışman hocalardan rehberlik alırlar. Araştırma konusu seçimi, öğrencinin ilgi alanlarına ve disiplinin güncel ihtiyaçlarına göre yapılır. Konu seçiminde özgünlük ve uygulanabilirlik kriterleri önemlidir. Ders kapsamında literatür taraması yapma becerisi geliştirilir. Öğrenciler, ilgili akademik kaynakları sistematik şekilde incelemeyi öğrenirler. Literatür taramasının ardından araştırma soruları oluşturulur. Araştırma soruları, çalışmanın amacını ve kapsamını netleştirir. Hipotez geliştirme süreçleri dersin temel bileşenlerinden biridir. Hipotezler, literatür ve önceki çalışmalar doğrultusunda oluşturulur. Araştırma yöntemleri konusunda öğrenciler bilgilendirilir. Nitel, nicel ve karma yöntemlerin kullanımı tartışılır. Veri toplama teknikleri detaylı şekilde ele alınır. Anket, mülakat ve gözlem gibi yöntemler örneklerle açıklanır. Veri toplama sürecinde etik kuralların önemi vurgulanır. İnsan deneklerle çalışmalarda etik onay süreçleri anlatılır. Veri analizi teknikleri tanıtılır. İstatistiksel analiz ve içerik analizi gibi yöntemler üzerinde durulur. Öğrenciler, verilerini düzenli bir şekilde kaydetmeyi öğrenirler. Araştırmanın sınırları ve kısıtları belirlenir. Çalışmanın özgün katkısı değerlendirilir. Araştırma planı ve zaman çizelgesi oluşturulur. Ders kapsamında proje yönetimi becerileri kazandırılır. Zaman yönetimi ve kaynak planlaması üzerinde durulur. Akademik yazım kuralları öğretilir. APA, MLA ve Chicago gibi atıf stilleri tanıtılır. Tez yazım süreci hakkında temel bilgiler verilir. Giriş bölümünün önemi vurgulanır. Literatür taraması bölümü nasıl yazılır anlatılır. Yöntem bölümünün mantığı açıklanır. Bulguların sunumu ve tartışma bölümü detaylandırılır. Sonuç ve öneriler kısmının nasıl oluşturulacağı öğretilir. Öğrenciler, eleştirel düşünme becerilerini geliştirirler. Akademik dürüstlük ve intihalden kaçınma konuları işlenir. Kaynakça düzenleme ve referans verme becerileri kazandırılır. Ders boyunca öğrenciler düzenli danışman toplantılarına katılırlar. Proje ilerlemesi danışmanlar tarafından takip edilir. Öğrenciler, araştırma raporlarını yazılı olarak sunmayı öğrenirler. Sunum teknikleri ve bilimsel iletişim becerileri geliştirilir. Poster ve sözlü sunum hazırlama süreçleri ele alınır. Öğrenciler, geri bildirim alma ve değerlendirme süreçlerini deneyimlerler. Grup çalışması ve bireysel sorumluluk dengesi tartışılır. Çalışmanın akademik katkısı ve toplumsal etkisi değerlendirilir. Ders, öğrencilerin araştırma yetkinliklerini ölçmeyi amaçlar. Mezuniyet çalışmasına hazırlık niteliğinde bir temel oluşturur. Ders sonunda öğrenciler, bağımsız araştırma yürütme becerisine sahip olurlar. Mezuniyet Çalışması I, öğrencilerin akademik ve profesyonel gelişimlerini destekleyen bir süreçtir. |
Ders Kaynakları |
ÇALIŞMA ESERLER
. Aziz, Aysel - Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri Balcı, Ali - Sosyal Bilimlerde Araştırma (Yöntem Teknik ve İlkeler) Büyüköztürk, Şener, vd. - Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri Tutar, Hasan - Adım Adım Bilimsel Makale ve Tez Yazım Teknikleri Yıldırım, Ali, Şimşek, Hasan - Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 20 |
Ödev 1 | 20 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
50
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
50
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 51 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2 | |||
AKTS | 2,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Araştırma Ve Tez Konusunu Belirleme | Ders |
2 | Literatür Taraması Yapma | Ders |
3 | Araştırma Sorularını Ve Yöntemini Geliştirme | Ders |
4 | Tez Önerisi Taslağı Hazırlama | Ders |
5 | Tez Önerisini Tamamlama Ve Sunma | Ders |
6 | Veri Toplama Sürecine Başlama | Ders |
7 | Veri Toplama Ve Ön Analiz | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Toplanan Verileri Derinlemesine Analiz Etme | Ders |
10 | Bulguları Yorumlama Ve Tartışma | Ders |
11 | Tez Yazımına Giriş Bölümünü Yazma | Ders |
12 | Tezin Bulgular Bölümünü Oluşturma | Ders |
13 | Tezin Tartışma Bölümünü Yazma | Ders |
14 | Tezi Sonuçlandırma Ve Özet Yazma | Ders |
15 | Tezin Genel Kontrolü Ve Düzeltmeler | Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Tez Konusunu Belirleme Ve Sınırlandırma Becerisi Kazandırır | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Bilimsel Araştırma Yöntemlerini Uygulayabilme Yetkinliği Geliştirir | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Akademik Yazım Kurallarına Uygun Metin Üretebilme Becerisi Sağlar | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Literatür Tarama Ve Kaynak Yönetimi Yapabilme Yetisi Kazandırır | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Eleştirel Düşünme Ve Analiz Yapma Kapasitesini Güçlendirir | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tez Konusunu Belirleme Ve Sınırlandırma Becerisi Kazandırır | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Bilimsel Araştırma Yöntemlerini Uygulayabilme Yetkinliği Geliştirir | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Akademik Yazım Kurallarına Uygun Metin Üretebilme Becerisi Sağlar | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | ;
Literatür Tarama Ve Kaynak Yönetimi Yapabilme Yetisi Kazandırır | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | ;
Eleştirel Düşünme Ve Analiz Yapma Kapasitesini Güçlendirir | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 4,2 | 3,6 | 4,6 | 3,6 | 4,6 | 3,6 | 4,8 | 3,8 | 4,8 | 3,8 |