EN
  • Anasayfa
  • TAR412 Mezuniyet Çalışması II (2025 - 2026 / 8. Yarıyıl)
  • EN
TAR412 - Mezuniyet Çalışması II
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Mezuniyet Çalışması II TAR412 8 0 + 2 2,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ayşe BÖLÜKBAŞI
Ders Veren
Amaç

Lisansüstü çalışmalar için gerekli olan bilimsel araştırma sürecini deneyimleterek öğrenciye bir araştırma problemini bağımsız olarak yürütebilme becerisi kazandırmayı amaçlar. Öğrencinin daha önce belirlediği tez konusu kapsamında, bilimsel etiğe uygun şekilde veri toplama, analiz etme ve yorumlama yetkinliğini geliştirmeyi hedefler. Topladığı verileri bilimsel bir metne dönüştürerek akademik yazım ve sunum kurallarına hakim olmasını sağlar. Eleştirel düşünme, analiz sentez yapma ve problem çözme gibi temel akademik becerileri pekiştirir. Nihai olarak, özgün bir bilimsel eser ortaya koyarak öğrencinin mezuniyet öncesi bilgi birikimini ve uzmanlığını belgelendirmesini sağlar.

Ders İçeriği

Mezuniyet Çalışması II dersi öğrencinin bir öğretim üyesi danışmanlığında bağımsız bir araştırma projesini yürütmesini tamamlamasını ve sonuçlandırmasını hedefler. Ders kapsamında öncelikle Mezuniyet Çalışması I döneminde hazırlanan tez önerisi ve elde edilen ön bulgular gözden geçirilir ve nihai araştırma planı üzerinde son rötuşlar yapılır. Öğrenci danışmanı ile düzenli toplantılar yaparak araştırma sürecinin her aşamasını tartışır ve geri bildirim alır. Tez yazım sürecine giriş yapılarak akademik yazım kurallarına uygunluk sağlanır. Literatür taraması genişletilir ve güncel kaynaklar çalışmaya dahil edilir. Araştırma sorusu veya hipotezler gerekiyorsa verilere dayalı olarak yeniden şekillendirilir. Veri toplama yöntemleri (anket, mülakat, deney, gözlem, belge analizi vb.) titizlikle uygulanır ve veri seti tamamlanır. Toplanan nicel veriler için uygun istatistiksel analiz teknikleri (t-testi, ANOVA, korelasyon, regresyon vb.) seçilir ve uygulanır. Nitel veriler için içerik analizi veya betimsel analiz gibi yöntemler kullanılarak verilerin çözümlenmesi sağlanır. Analizlerin geçerlilik ve güvenilirliğini sağlamak için gerekli önlemler alınır. Elde edilen bulgular sistematik bir şekilde düzenlenir ve tablolar, grafikler veya şekiller halinde sunuma hazır hale getirilir. Bulguların yorumlanması aşamasında literatürdeki diğer çalışmaların sonuçları ile karşılaştırmalar yapılır. Beklenen ve beklenmeyen bulguların nedenleri derinlemesine tartışılır. Tezin "Giriş" bölümü, araştırmanın problemini, amacını, önemini, sınırlılıklarını ve tanımlarını net bir şekilde ortaya koyacak şekilde yeniden düzenlenir ve geliştirilir. "Yöntem" bölümü, evren ve örneklem, veri toplama araçları ve veri analiz yöntemleri ayrıntılı olarak açıklanarak yazılır. "Bulgular" bölümü, araştırma soruları veya hipotezler doğrultusunda analiz edilmiş verilerin nesnel bir sunumunu içerir. "Tartışma" bölümü, bulguların anlamını, teorik ve pratik çıkarımlarını ve literatürle nasıl örtüştüğünü veya ayrıştığını ele alır. "Sonuç" bölümü, çalışmanın ana hatlarını özetler ve araştırma sorularına verilen cevapları vurgular. Özet (Abstract) bölümü, çalışmanın tüm unsurlarını kısa ve öz bir şekilde okuyucuya sunacak şekilde Türkçe ve İngilizce olarak yazılır. Tezin genel yapısı, tutarlılığı ve akademik dil kullanımı kontrol edilir. Alıntı yapma ve kaynak gösterme (APA, MLA, Chicago vb. stil) kurallarına bütünüyle uyulur. Kaynakça (Referans Listesi) eksiksiz ve standartlara uygun olarak oluşturulur. Tezin tamamı danışman tarafından son kez incelenir ve gerekli düzeltmeler yapılır. Tez, belirlenen formata (yazı tipi, punto, kenar boşlukları, sayfa numarası vb.) uygun hale getirilir. Tez çıktısı alınarak fiziksel kontrolü yapılır. Jüri önünde yapılacak olan sözlü tez savunması için bir sunum (PowerPoint/Prezi vb.) hazırlanır. Sunum, tezin en önemli noktalarını (giriş, yöntem, bulgular, tartışma ve sonuç) vurgulayacak şekilde tasarlanır. Savunma provaları yapılarak sunum teknikleri ve süre yönetimi konusunda beceriler geliştirilir. Öğrenci, jürinin sorabileceği olası sorulara hazırlık yapar. Nihai tez teslimi, üniversitenin belirlediği tarih ve kurallar çerçevesinde gerçekleştirilir. Tez savunma sınavında öğrenci çalışmasını jüri üyeleri önünde etkili bir şekilde sunar. Jüri üyelerinin sorularına cevap verir ve çalışmasını bilimsel bir zeminde savunur. Jürinin değerlendirmesi sonucunda tez onaylanır, revizyon istenebilir veya reddedilir. Gerekirse jürinin talep ettiği düzeltmeler ve revizyonlar yapılır. Onaylanan tezin bir kopyası bölüm arşivine teslim edilir. Bu süreç, öğrencinin uzmanlaştığı alanda derinlemesine bilgi edinmesini sağlar. Bağımsız bir araştırma projesini baştan sona yönetme deneyimi kazandırır. Eleştirel düşünme, analiz, sentez ve problem çözme becerilerini en üst düzeye çıkarır. Akademik yazma ve etkili sunum yapma konusundaki yetkinliği artırır. Bilimsel etik ve sorumluluk bilincini pekiştirir. Mezuniyet sonrası iş hayatına veya lisansüstü eğitime hazırlar. Özgün bir katkı sunmanın ve bilginin sınırlarını genişletmenin pratiğini yaptırır. Özgüveni ve profesyonel duruşu güçlendirir. Disiplinlerarası bir bakış açısı kazandırabilir. Zaman yönetimi ve proje planlama becerilerini geliştirir. Bu ders öğrencinin lisans eğitiminin doruk noktasını oluşturur ve edindiği tüm bilgi ve becerileri sınadığı bir capstone deneyimidir.

Ders Kaynakları ÇALIŞMA ESERLER
.
Akbaba, Atilla – Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik
Cebeci, Suat – Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri
Dinçer, Serkan – Akademik Yazım ve Araştırmacılara Öneriler
Karasar, Niyazi – Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler
Kozak, Metin – Bilimsel Araştırma: Tasarım Yazım ve Yayım Teknikleri
Açıldığı Öğretim Yılı 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 2 10 20
Final Final 2 1 2
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 2 1 2
Toplam İş Yükü (Saat) 52
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 2,04
AKTS 2,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Tez Planını Ve Zaman Çizelgesini Gözden Geçirme Ders
2 Veri Toplama Sürecini Aktif Olarak Tamamlama Ders
3 Toplanan Verileri Düzenleme Ve Kontrol Etme Ders
4 Veri Analiz Yöntemlerine Karar Verme Ve Uygulama Ders
5 İstatistiksel Veya Nitel Analizlere Başlama Ders
6 Analiz Sonuçlarını Yorumlama Ve Ön Bulguları Oluşturma Ders
7 Tezin Bulgular Bölümünü Yazmaya Başlama Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Tezin Tartışma Bölümünü Geliştirme Ders
10 Sonuç Ve Öneriler Kısmını Oluşturma Ders
11 Tezin Giriş Ve Yöntem Bölümlerini Gözden Geçirme Ders
12 Kaynakça Listesini Eksiksiz Hazırlama Ders
13 Danışman Geri Bildirimlerine Göre Revizyon Yapma Ders
14 Tezin Nihai Kontrolü Ve Biçimlendirmesi Ders
15 Tez Savunma Sunumunu Hazırlama Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Bağımsız Bir Araştırma Projesini Tamamlama Ve Sunma Becerisi Kazandırır Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Bilimsel Bulguları Analiz Etme Ve Yorumlama Yetkinliği Geliştirir Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Kapsamlı Bir Akademik Metni Uygun Formatta Yazma Becerisi Sağlar Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Araştırma Sonuçlarını Sözlü Olarak Etkili Bir Şekilde Savunma Kapasitesi Kazandırır Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Bilimsel Etik Ve Akademik Dürüstlük İlkelerine Uygun Davranma Alışkanlığı Kazandırır Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Bağımsız Bir Araştırma Projesini Tamamlama Ve Sunma Becerisi Kazandırır - - - - - - - - - -
Bilimsel Bulguları Analiz Etme Ve Yorumlama Yetkinliği Geliştirir - - - - - - - - - -
Kapsamlı Bir Akademik Metni Uygun Formatta Yazma Becerisi Sağlar - - - - - - - - - -
Araştırma Sonuçlarını Sözlü Olarak Etkili Bir Şekilde Savunma Kapasitesi Kazandırır - - - - - - - - - -
Bilimsel Etik Ve Akademik Dürüstlük İlkelerine Uygun Davranma Alışkanlığı Kazandırır - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - - -