Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İlhanlı Tarihi | TAR226 | 4 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Fatih ÇİFTÇİ |
Ders Veren | |
Amaç |
İlhanlı Devleti'nin siyasi, askeri, sosyal ve ekonomik tarihini ana hatlarıyla kavratmak; Moğol göçer geleneği ile İran, Mezopotamya ve Anadolu'nun yerleşik kültürleri arasındaki etkileşimi ve bunun sonucunda ortaya çıkan idari, bilimsel ve kültürel sentezi analiz etmek bu dersin temel amaçlarındandır. Ayrıca, İlhanlıların İpek Yolu ticareti üzerindeki kontrolünün bölgesel ekonomiye etkileri ile Gazan Han döneminde yaşanan reform süreçleri ele alınacaktır. Nihai olarak, 13. ve 14. yüzyıllarda Orta Doğu'nun şekillenmesinde kritik bir rol oynamış bu devletin, hem Moğol İmparatorluğu hem de sonrasında kurulan devletler üzerindeki tarihsel mirasının değerlendirilmesi hedeflenmektedir. |
Ders İçeriği |
Bu ders, İlhanlı Devleti'nin (1256-1335) siyasi, iktisadi, sosyal ve kültürel tarihini multidisipliner bir yaklaşımla incelemeyi hedefler. Ders, İlhanlıların kökenlerini anlamak için Cengiz Han'ın mirası ve Moğol İmparatorluğu'nun kuruluş sürecini ele alarak başlayacaktır. Hülagü Han'ın Büyük Horasan'dan yola çıkışı, Abbasî Halifeliği'nin yıkılışı ve Bağdat'ın 1258'deki fethi, bölgedeki dengeleri nasıl değiştirdiği üzerinde durularak detaylandırılacaktır. İlhanlı-Memlük mücadelesi, Ayn Calut Savaşı'nın sonuçları ve Elbistan Muharebesi gibi askeri çatışmalar, jeopolitik dinamikler bağlamında derinlemesine analiz edilecektir. Ahmed Teküdar'ın İslamiyet'i kabulü ve Argun Han dönemindeki iç çekişmeler, devletin kimlik arayışındaki kritik dönüm noktaları olarak işlenecektir. Gazan Han'ın iktidara gelişi ve onunla başlayan köklü reformlar (ıslahat) hareketi, tarım, vergi sistemi (örneğin, divani topraklar), para ve hukuk alanlarındaki düzenlemeler özelinde incelenecektir. İlhanlı idari yapılanması, merkezi otorite ile yerel yönetimler (atabeylikler) arasındaki ilişkiler ve "soyurgal" gibi uygulamalar üzerinden tartışılacaktır. İlhanlılar döneminde İpek Yolu ticaretinin canlanması, uluslararası ticaret ağları, Tebriz gibi şehirlerin birer ticari merkez haline gelişi ve Venedik-Ceneviz tüccarlarıyla ilişkiler ekonomi-politik açıdan değerlendirilecektir. İlhanlı sarayında Budizm, Şamanizm, Hıristiyanlık ve İslamiyet'in bir arada var olma durumu, dini hoşgörü ve çatışma halleri, Reşidüddin Hamedani ve onun "Cami'üt-Tevarih" eseri gibi kaynaklar ışığında irdelenecektir. Bilim, sanat ve mimarideki gelişmeler, Meraga Rasathanesi, Sultaniye'deki Olcaytu Türbesi, minyatür sanatındaki Çin etkileri ve celali yazı stili gibi somut örnekler üzerinden takip edilecektir. Moğol göçer gelenekleri ile İran, Mezopotamya ve Anadolu'nun yerleşik Fars-İslam kültürünün kaynaşma süreci, "İlhanlı sentezi" kavramı çerçevesinde yorumlanacaktır. Anadolu'nun İlhanlı idaresi altındaki durumu, Moğol valileri, Anadolu Selçuklu Devleti ile ilişkiler ve beyliklerin yükselişi üzerindeki etkileri başlı başına bir inceleme konusu yapılacaktır. Ebu Said Bahadır Han'ın ardından yaşanan veraset krizleri, taht kavgaları ve merkezi otoritenin zayıflaması süreci, devletin çözülüşünü hazırlayan faktörler olarak mercek altına alınacaktır. İlhanlı sonrası dönemde ortaya çıkan Celayirîler, Çobanoğulları gibi devletler üzerindeki İlhanlı mirası, idari kurumların ve kültürel kodların sürekliliği açısından değerlendirilecektir. Dönemin birincil kaynakları (Aksarayî, Vassaf, Reşidüddin) ve modern tarihyazımındaki farklı ekoller (Gelenekselci, Revizyonist) eleştirel bir bakışla karşılaştırmalı olarak okunacaktır. Sonuç olarak bu ders, öğrencilerin, 13. ve 14. yüzyıl Orta Doğu ve Asya tarihinin şekillenmesinde kilit rol oynamış, Doğu ile Batı arasında benzersiz bir köprü kurmuş olan İlhanlı Devleti'ni tüm yönleriyle ve tarihsel bağlamı içinde kavramasını nihai hedef olarak belirlemektedir. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Abü’l-Fida – Muhtasar fi Tarihü’l-Beşer Alaeddin Ata Melik Cüveyni – Tarih-i Cihan Güşa Anonim – Tarih-i Al-i Selçuk Aziz bin Erdeşir-i Esterabadi – Bezm u Rezm Bar Hebraeus – Tarihü’d-Düvel Ebu'l-Ferec – Tarih Fazlullah Reşidüddin Hemedanî – Cami’ü’t-Tevarih Georgius Pachymeres – Relations Historiques Hayton – La Flor des Histoires de la Terre d'Orient İbn Bîbî – El-Evamirü’l-Ala’iyye fi’l-Umuri’l-Ala’iyye İbn Fazlullah el-Ömerî – Mesalikü’l-Ebsar fi Memalikü’l-Emsar İbn Hallikan – Vefeyatü’l-Ayan ve Enbau Ebnai’z-Zaman İbni Kesir – El-Bidaye ve'n-Nihaye İbnü’l-Esîr – El-Kamil fi’t-Tarih İbnü’l-Fuvatî – Telhisü Mecma’i’l-Adab fi Mu’cemi’l-Alkab Jean de Joinville – Vie de Saint Louis Kirakos Ganjaketsi – Ermeni Tarihi Marco Polo – Il Milione Müneccimbaşı Ahmed Dede – Camiü'd-Düvel Nesevî – Sîret-i Celaleddin Mengüberti Sadruddin Ebu'l-Hasan – Ahbar-ı Devlet-i Selçukiyye Süryani Mihail – Vakayiname Vardan Areveltsi – Tarih Vassaf-ı Şirazî – Taczîyetü’l-Emsar ve Teczîyetü’l-A’sar Zekeriyya Kazvinî – Acaibü'l-Mahlukat ve Garaibü'l-Mevcudat . ÇALIŞMA ESERLER . Ağır, A. M. – Sultan Kalavun Devri Memlûk-İlhanlı Münasebetleri İkinci Humus Savaşı H 679/M. 1281 Dalkesen, N. – İlhanlı Hanedanlığı'nda Siyaset Ve Kadın Demir, M. – İlhanlı Devleti’nin Yıkılış Sürecindeki Siyasi Gelişmeler Ekici, K. – İlhanli Hükümdarı Geyhâtû Ve Zamanı Erdem, İ. – Olcaytu Han Devrinde Horasan'da İlhanlı-Çağataylı Mücadeleler Gördegir, E. – İlhanlı Hükümdarlarının Leviratüs Geleneğine Uygun Evlilikleri Gördegir, E. – Olcaytu Han Ve Zamanı (1302-1316) Güneş, İ. – Abaka Han Devrinde İlhanlı Devleti Tarihi (663-680/1265-1282) Kanat, C. – Baybars Zamanında Memlûk-İlhanlı Münasebetleri (1260-1277) Khelejani, A. H. – İlhanlılar İle Altınordu Devleti’nin Siyasi Ve Sosyal İlişkileri Özbek, S. – Baybars Zamanında Memlûk-İlhanlı Münasebetleri (1260-1277) Özcan, A. T. – İlhanlı (İran Moğolları) Devleti'nin Askerî Teşkilatı: Ortaçağ Moğol Ordularında Gelenek Ve Dönüşüm Özcan, A. T. – İlhanlı (İran Moğolları) Ordusunda Hiyerarşi: Askerî Yetkililer Ve Nitelikleri Özcan, A. T. – İlhanlılarda Askeri Teşkilat Spuler, B. – İran Moğolları: Siyaset, İdare Ve Kültür İlhanlılar Devri (1220-1350) Tuysuz, C. – İlhanlı Devleti Tarihinde Bağdad Hatun (Hayatı Ve Siyasi Yaşama Etkileri) Tuysuz, Ş. C. – İlhanlıllar Zamanında Çobanoğulları (Soluzlar) Uyar, M. – İlhanlı (İran Moğolları) Devleti'nin Askerî Teşkilatı: Ortaçağ Moğol Ordularında Gelenek Ve Dönüşüm Uyar, M. – İlhanlı Devletinde Argun Dönemi (1284-1291) Uyar, M. – İlhanlılarda Askeri Teşkilat Yuvalı, A. – İlhanlılar . KENDİ ÇALIŞMALARIM . |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Moğol İmparatorluğu'nun Mirası Ve İlhanlıların Kökeni | Ders |
2 | Hülagü Han'ın Seferleri Ve Bağdat'ın Fethi | Ders |
3 | İlhanlı-Memlük Mücadelesi Ve Ayn Calut Savaşı | Ders |
4 | İlhanlı Devlet Teşkilatı Ve İdari Yapı | Ders |
5 | İlhanlı Ekonomisi Ve İpek Yolu Ticareti | Ders |
6 | Gazan Han Öncesi Dini Politikalar | Ders |
7 | Gazan Han Dönemi Ve Islahat Hareketleri | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Olcaytu Han Dönemi Ve Şii İlhanlık Projesi | Ders |
10 | İlhanlı Kültür Ve Bilim Hayatı | Ders |
11 | İlhanlı Mimari Ve Sanatı | Ders |
12 | Anadolu'da İlhanlı Hâkimiyeti | Ders |
13 | İlhanlı Sonrası Doğu'da Siyasi Durum | Ders |
14 | İlhanlı Tarihyazımı Ve Birincil Kaynaklar | Ders |
15 | İlhanlıların Tarihteki Yeri Ve Mirası | Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
İlhanlı Devleti'nin siyasi ve askeri tarihini ana hatlarıyla açıklar. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
İlhanlı idari ve ekonomik yapısının temel unsurlarını tanımlar. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Moğol geleneği ile İran ve İslam kültürlerinin etkileşimini analiz eder. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Dönemin birincil kaynaklarını ve modern tarih yazımını tanıyabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
İlhanlıların Orta Doğu tarihindeki yerini ve önemini değerlendirir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
İlhanlı Devleti'nin siyasi ve askeri tarihini ana hatlarıyla açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
İlhanlı idari ve ekonomik yapısının temel unsurlarını tanımlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Moğol geleneği ile İran ve İslam kültürlerinin etkileşimini analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Dönemin birincil kaynaklarını ve modern tarih yazımını tanıyabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
İlhanlıların Orta Doğu tarihindeki yerini ve önemini değerlendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |