| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Siyaset Sosyolojisi I | TAR465 | 7 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | TARİH |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze. |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Tuba SÜTLÜOĞLU (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Tuba SÜTLÜOĞLU |
| Amaç |
Siyaset Sosyolojisi I dersi; öncelikle temel sosyolojik kavram, kuram ve yaklaşımlar ile sosyolojide kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerinin öğretilmesini amaçlamaktadır. Siyasetin toplumsal bir olgu olarak değerlendirilmesi; siyaset ve toplum arasındaki karşılıklı ilişkiyi incelemek için gerekli olan temel kavram ve kuramların öğretilmesi yine bu dersin temel amaçlarındandır. |
| Ders İçeriği |
- Sosyolojik bakış açısının ve sosyolojik düşünmenin önemi - Sosyolojinin bir bilimsel disiplin olarak doğuş ve gelişim süreci - Sosyolojide temel yaklaşımlar - Siyaset sosyolojisinin tanımı ve kapsamı - Siyaset sosyolojisine ilişkin temel kavramlar |
| Ders Kaynakları |
Vergin, N. (2003). Siyasetin sosyolojisi: kavramlar, tanımlar, yaklaşımlar. İstanbul: Bağlam Yay.
Swartz, D. L. (2022). Simgesel iktidar - siyaset ve entelektüeller: Pierre Bourdieu'nün siyaset sosyolojisi (E. Gurbanova, Çev.). Fol Kitap. Siyaset sosyolojisine giriş. E. H. Doğru (Editör). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yay. Gökalp, E. (2015). Klasik sosyolojik kuramda kültür. E. Gökalp (Editör). Kültür Sosyolojisi içinde. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. Aydın, K. (2018). Max Weber, eşitsizlik ve toplumsal tabakalaşma. Journal of Economy Culture and Society, 57, 245-267. https://doi.org/10.26650/JECS414077 Bozkurt, V. (2000). Gözetim ve internet: özel yaşamın sonu mu?. Birikim Dergisi, (136), 69-74. Dolgun, U. (2011). İnternet ve demokrasi. Sosyoloji Konferansları, (44), 221-236 Kalan, Ö. (2014). Foucault’un biyopolitika kavramı bağlamında moda ve beden: Vouge dergisi üzerinden bir söylem analizi. Selçuk İletişim. 8 (3): 140-162. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Kısa Sınav 1 | 10 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
10
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
10
|
|
Destek Dersleri
|
45
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
35
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 7 | 1 | 7 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,98 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Sosyolojik Düşünme ve Sosyolojinin Temel Kavramları | Ders Tartışmalı Ders |
| 2 | Aydınlanma Düşüncesi-Devrimler-Modernizm-Pozitif Bilimler | Ders Tartışmalı Ders |
| 3 | Doğa Bilimleri ile Sosyal Bilimlerin Farklılıkları | Ders Tartışmalı Ders |
| 4 | Bir Disiplin Olarak Sosyolojinin Gelişimi | Ders Tartışmalı Ders |
| 5 | Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Süreci, Sosyolojik Yöntemde Farklı Bilimsel Yaklaşımların Gelişimi (Pozitivist, Yorumlayıcı, Eleştirel Sosyal Bilim Yaklaşımları) | Ders Tartışmalı Ders |
| 6 | Sosyolojik Yöntemde Çağdaş Tartışmalar | Ders Tartışmalı Ders |
| 7 | Sosyolojide Nicel ve Nitel Araştırma Yöntemleri ve Yöntemsel Çoğulculuk | Ders Tartışmalı Ders |
| 8 | Tekrar | Tartışmalı Ders Ders |
| 9 | Sosyolojide Temel Yaklaşımlar-I Sosyolojinin Gelişimi: (i) Saint-Simon (ii) Auguste Comte (iii) Herbert Spencer | Ders Tartışmalı Ders |
| 10 | Sosyolojide Temel Yaklaşımlar-II Klasik Sosyoloji: (i) Karl Marx (ii) Emile Durkheim | Ders Tartışmalı Ders |
| 11 | Sosyolojide Temel Yaklaşımlar-III Klasik Sosyoloji: (iii) Georg Simmel (iv) Max Weber | Ders Tartışmalı Ders |
| 12 | Siyaset Sosyolojisinin Tanımı ve Kapsamı | Ders Tartışmalı Ders |
| 13 | İdeoloji, Otorite, Siyasal İktidar ve Meşruluk | Ders Tartışmalı Ders |
| 14 | Tekrar | Ders Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Siyaset sosyolojisine ilişkin temel kavramları açıklar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Siyaset sosyolojisinin kapsamına yönelik farklı yaklaşımları değerlendirir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Sosyolojinin temel kavramları ile temel sosyolojik yaklaşımları açıklar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Sosyolojiyi bilimsel bir disiplin olarak ortaya çıkaran ve geliştiren koşulları açıklar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Sosyolojik bakış açısının önemini kavrar ve toplumsal dünyaya ilişkin sosyolojik bir bakış açısı geliştirme refleksi kazanır. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Siyaset sosyolojisine ilişkin temel kavramları açıklar. | 3 | 5 | 2 | 2 | 2 | 4 | 1 | 3 | 5 | 5 | - | - | ;
| Siyaset sosyolojisinin kapsamına yönelik farklı yaklaşımları değerlendirir. | 4 | 5 | 2 | 1 | 2 | 4 | 1 | 3 | 5 | 5 | - | - | ;
| Sosyolojinin temel kavramları ile temel sosyolojik yaklaşımları açıklar. | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 1 | 3 | 5 | 5 | - | - | ;
| Sosyolojiyi bilimsel bir disiplin olarak ortaya çıkaran ve geliştiren koşulları açıklar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 3 | 3 | - | - | ;
| Sosyolojik bakış açısının önemini kavrar ve toplumsal dünyaya ilişkin sosyolojik bir bakış açısı geliştirme refleksi kazanır. | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 1 | 3 | 5 | 5 | - | - | ;
| Ortalama Değer | 3,4 | 4,2 | 2,2 | 2 | 2,2 | 4,4 | 1 | 2,6 | 4,6 | 4,6 | - | - |