EN
  • Anasayfa
  • TAR467 Türk Müziği I (2025 - 2026 / 7. Yarıyıl)
  • EN
TAR467 - Türk Müziği I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Türk Müziği I TAR467 7 2 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Fatih ÇİFTÇİ
Ders Veren
Amaç

Türk Müziği I dersinin temel amacı, öğrencilere Türk müziğinin bin yılı aşkın tarihsel gelişim sürecini ve bu süreçteki ana dönemleri öğretmektir. Bu bağlamda, makam, usul ve form gibi Türk müziğinin temel nazariyat (kuramsal) kavramlarını teorik ve işitsel olarak kavratmak hedeflenir. Ders, klasik Türk müziği repertuvarından seçkin örnek eserleri dinleme ve analiz etme yoluyla öğrencilerin müzikal birikimini ve analiz yeteneğini geliştirmeyi amaçlar. Ayrıca, Türk müziğinin sosyokültürel bağlamını, toplumsal işlevlerini ve diğer sanat dallarıyla olan etkileşimini irdeleyerek multidisipliner bir bakış açısı kazandırmak da dersin önemli hedefleri arasındadır. Nihai olarak, bu dersle öğrencilerin Türk müziğine dair sağlam bir alt yapı edinmeleri ve bu kadim geleneği eleştirel bir gözle değerlendirebilmeleri beklenmektedir.

Ders İçeriği

Bu ders kapsamında öncelikle Türk Müziği'nin tanımı, kapsamı ve temel kavramları üzerinde durulacak, ardından Türk Müziği'nin tarihsel arka planı ve kökenleri İslamiyet öncesi Orta Asya dönemine kadar derinlemesine incelenecektir. Türklerin İslamiyet'i kabulü ile birlikte müzik kültüründeki dönüşüm ve Mevlânâ, Abdülkâdir Merâgî gibi önemli figürlerin katkıları ele alınacak, Osmanlı İmparatorluğu'nun kuruluş döneminde müziğin konumu ve gelişimi analiz edilecektir. İstanbul'un fethinin müzik hayatı üzerindeki etkileri, Şehzade Korkut ve II. Mehmed gibi bestekar padişahların rolü değerlendirilecek, 15. ve 16. yüzyıllarda Türk Müziği nazariyatının sistemleşmesi ve yazılı kaynaklara geçiş süreci işlenecektir. III. Selim ve Hammâmîzâde İsmâil Dede Efendi'nin bestecilik anlayışları ve dönemlerinin karakteristik özellikleri irdelenecek, Batılılaşma dönemi Türk Müziği'ne etkileri ve çok seslilik denemeleri tartışılacaktır. Cumhuriyet'in ilanı sonrası müzik politikaları ve Türk Müziği'ne yansımaları, radyo ve konservatuvarların kuruluş süreçleri detaylandırılacak, Türk Müziği'nde kullanılan temel notasyon sistemi ve porte bilgisi uygulamalı olarak gösterilecektir. Makam kavramının tanımı, unsurları (seyir, karar, güçlü, asma karar) ve çeşitli makam aileleri (Basit, Şed, Bileşik, Mürekkep) ayrıntılı bir şekilde açıklanacak, Rast, Uşşak, Hüseynî, Hicaz, Nihavend ve Kürdî gibi temel makamların seyir özellikleri örnek eserler üzerinden dinletilecek ve analiz edilecektir. Usul kavramı, vuruş yapıları ve aksak ritim anlayışı öğretilecek, Semai, Sofyan, Düyek, Aksak, Curcuna ve Türk Aksağı gibi küçük usullerin yapısal özellikleri ve kullanım alanları gösterilecektir. Büyük usullere (Zencir, Hafif, Devr-i Kebir vb.) giriş yapılacak ve bu usullerin formlarla olan ilişkisi incelenecektir. Türk Müziği'ndeki başlıca vokal ve enstrümantal formlar olan Kâr, Beste, Ağır Semai, Yürük Semai, Şarkı, Taksim, Saz Semaisi, Peşrev, Longa ve Oyun Havası gibi formların yapısal analizi yapılacaktır. Her bir formun icra pratiğindeki yeri, güfte-melodi ilişkisi ve usul-form bağlantısı örneklerle pekiştirilecektir. Geleneksel icra ortamları (meclis, mevlevihane, saray) ve çalgı toplulukları (ince saz, kaba saz) tanıtılacak, sazendelik ve hanendelik kavramları üzerinde durulacaktır. Türk Müziği çalgılarının (Tanbur, Ney, Kemençe, Kanun, Ud, Keman, Viyola) tarihsel gelişimi, yapısal özellikleri ve icra tekniklerine dair bilgiler verilecektir. Dönemin seçkin bestekarlarının (Itrî, Dede Efendi, Hacı Arif Bey, Şevki Bey) biyografileri ve eserlerinin müzikal analizi yapılacak, Türk Müziği terminolojisi (perde, terennüm, meyan, zemin, nakarat vb.) özümsetilecektir. Türk Müziği'nde ezgi ve ritim ilişkisi, doğaçlama geleneği (taksim) ve kompozisyon teknikleri üzerine uygulamalı çalışmalar yürütülecektir. Dönem sonunda öğrencilerin, Türk Müziği'nin tarihsel evrimini, teorik çerçevesini, formlarını ve icra geleneklerini kavramış olmaları ve temel düzeyde makam ve usul analizi yapabilmeleri hedeflenmektedir.

Ders Kaynakları ÇALIŞMA ESERLER
.
Ali Ufki (Albertus Bobowski) – Mecmua-i Saz ü Söz
Arel, Hüseyin Sadettin – Türk Musikisi Kimindir?
Arseven, Nuri – Türk Musıkisi Üzerine Notlar
Aydemir, Murat – Turkish Music Makam Guide
Cantemir, Dimitrie (Prens) – Kitâbu İlmi'l-Mûsikî 'alâ Vechi'l-Hurûfât
Feldman, Walter – Music of the Ottoman Court: Makam, Composition
Hatiboğlu, Ahmet – Türk Musikisi Solfej Metodu
Karadeniz, M. Ekrem – Türk Musikisinin Nazariye ve Esasları
Neumann, Jizchak – The Makam Guidebook: A Basic Guide to the Turkish Makam
Özcan, Nuri, Ersoy Çak, Şeyma – Türk Müziği Bibliyografyası
Özkan, İsmail Hakkı – Türk Mûsıkîsi Nazariyatı ve Usûlleri: Kudüm Velveleleri
Popescu-Judetz, Eugenia – Meanings in Turkish Music Culture
Popescu-Judetz, Eugenia – Prince Dimitrie Cantemir: Theorist and Composer of Turkish Music
Signell, Karl L. – Makam: Modal Practice In Turkish Art Music
Tanrıkorur, Cinuçen – Osmanlı Dönemi Türk Musikisi
Tıraşçı, Mehmet – Türk Musikisi Nazariyatı Tarihi
Tura, Yalçın – Türk Müziği’nin Meseleleri
Wright, Owen – Demetrius Cantemir: The Collection of Notations, Volume 2
Wright, Owen – The Modality of the Turkish Art Music
Yekta Bey, Rauf – Türk Musikisi Tarihi
.
KENDİ ÇALIŞMALARIM
.
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Türk Müziğinin Tanımı Ve Temel Kavramlarına Giriş Ders
2 Türk Müziği Tarihine Genel Bir Bakış Ders
3 İslamiyet Öncesi Türk Müziği Ve Temel Özellikleri Ders
4 Osmanlı Dönemi Türk Müziğinde Kurumsal Yapı Ders
5 Makam Nazariyesine Giriş Ve Basit Makamlar Ders
6 Temel Makamların Seyir Özellikleri Ders
7 Usul Bilgisine Giriş Ve Küçük Usuller Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Büyük Usuller Ve Formlarla İlişkisi Ders
10 Türk Müziği Formlarından Şarkı Ve Beste Ders
11 Saz Eserleri Formları Peşrev Ve Saz Semaisi Ders
12 Türk Müziği Çalgıları Ve Toplulukları Ders
13 Geleneksel İcra Ortamları Ve Üslup Ders
14 Cumhuriyet Dönemi Türk Müziği Ve Modernleşme Ders
15 Türk Müziğinde Eğitim Ve Kurumlaşma Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Türk Müziğinin Tarihsel Gelişim Sürecini Ana Hatlarıyla Açıklayabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Makam Ve Usul Gibi Temel Nazariyat Kavramlarını Tanımlayabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Klasik Türk Müziği Repertuvarına Ait Temel Düzeyde Eser Analizi Yapabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Türk Müziği Çalgılarını Temel Düzeyde Tanıyabilir Ve Ayırt Edebilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Türk Müziğinin Kültürel Bağlamını Ve Toplumsal İşlevlerini Yorumlayabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Türk Müziğinin Tarihsel Gelişim Sürecini Ana Hatlarıyla Açıklayabilir. - - - - - - - - - -
Makam Ve Usul Gibi Temel Nazariyat Kavramlarını Tanımlayabilir. - - - - - - - - - -
Klasik Türk Müziği Repertuvarına Ait Temel Düzeyde Eser Analizi Yapabilir. - - - - - - - - - -
Türk Müziği Çalgılarını Temel Düzeyde Tanıyabilir Ve Ayırt Edebilir. - - - - - - - - - -
Türk Müziğinin Kültürel Bağlamını Ve Toplumsal İşlevlerini Yorumlayabilir. - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - - -