Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk Müziği I | TAR467 | 7 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TARİH |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Fatih ÇİFTÇİ |
Ders Veren | |
Amaç |
Türk Müziği I dersinin temel amacı, öğrencilere Türk müziğinin bin yılı aşkın tarihsel gelişim sürecini ve bu süreçteki ana dönemleri öğretmektir. Bu bağlamda, makam, usul ve form gibi Türk müziğinin temel nazariyat (kuramsal) kavramlarını teorik ve işitsel olarak kavratmak hedeflenir. Ders, klasik Türk müziği repertuvarından seçkin örnek eserleri dinleme ve analiz etme yoluyla öğrencilerin müzikal birikimini ve analiz yeteneğini geliştirmeyi amaçlar. Ayrıca, Türk müziğinin sosyokültürel bağlamını, toplumsal işlevlerini ve diğer sanat dallarıyla olan etkileşimini irdeleyerek multidisipliner bir bakış açısı kazandırmak da dersin önemli hedefleri arasındadır. Nihai olarak, bu dersle öğrencilerin Türk müziğine dair sağlam bir alt yapı edinmeleri ve bu kadim geleneği eleştirel bir gözle değerlendirebilmeleri beklenmektedir. |
Ders İçeriği |
Bu ders kapsamında öncelikle Türk Müziği'nin tanımı, kapsamı ve temel kavramları üzerinde durulacak, ardından Türk Müziği'nin tarihsel arka planı ve kökenleri İslamiyet öncesi Orta Asya dönemine kadar derinlemesine incelenecektir. Türklerin İslamiyet'i kabulü ile birlikte müzik kültüründeki dönüşüm ve Mevlânâ, Abdülkâdir Merâgî gibi önemli figürlerin katkıları ele alınacak, Osmanlı İmparatorluğu'nun kuruluş döneminde müziğin konumu ve gelişimi analiz edilecektir. İstanbul'un fethinin müzik hayatı üzerindeki etkileri, Şehzade Korkut ve II. Mehmed gibi bestekar padişahların rolü değerlendirilecek, 15. ve 16. yüzyıllarda Türk Müziği nazariyatının sistemleşmesi ve yazılı kaynaklara geçiş süreci işlenecektir. III. Selim ve Hammâmîzâde İsmâil Dede Efendi'nin bestecilik anlayışları ve dönemlerinin karakteristik özellikleri irdelenecek, Batılılaşma dönemi Türk Müziği'ne etkileri ve çok seslilik denemeleri tartışılacaktır. Cumhuriyet'in ilanı sonrası müzik politikaları ve Türk Müziği'ne yansımaları, radyo ve konservatuvarların kuruluş süreçleri detaylandırılacak, Türk Müziği'nde kullanılan temel notasyon sistemi ve porte bilgisi uygulamalı olarak gösterilecektir. Makam kavramının tanımı, unsurları (seyir, karar, güçlü, asma karar) ve çeşitli makam aileleri (Basit, Şed, Bileşik, Mürekkep) ayrıntılı bir şekilde açıklanacak, Rast, Uşşak, Hüseynî, Hicaz, Nihavend ve Kürdî gibi temel makamların seyir özellikleri örnek eserler üzerinden dinletilecek ve analiz edilecektir. Usul kavramı, vuruş yapıları ve aksak ritim anlayışı öğretilecek, Semai, Sofyan, Düyek, Aksak, Curcuna ve Türk Aksağı gibi küçük usullerin yapısal özellikleri ve kullanım alanları gösterilecektir. Büyük usullere (Zencir, Hafif, Devr-i Kebir vb.) giriş yapılacak ve bu usullerin formlarla olan ilişkisi incelenecektir. Türk Müziği'ndeki başlıca vokal ve enstrümantal formlar olan Kâr, Beste, Ağır Semai, Yürük Semai, Şarkı, Taksim, Saz Semaisi, Peşrev, Longa ve Oyun Havası gibi formların yapısal analizi yapılacaktır. Her bir formun icra pratiğindeki yeri, güfte-melodi ilişkisi ve usul-form bağlantısı örneklerle pekiştirilecektir. Geleneksel icra ortamları (meclis, mevlevihane, saray) ve çalgı toplulukları (ince saz, kaba saz) tanıtılacak, sazendelik ve hanendelik kavramları üzerinde durulacaktır. Türk Müziği çalgılarının (Tanbur, Ney, Kemençe, Kanun, Ud, Keman, Viyola) tarihsel gelişimi, yapısal özellikleri ve icra tekniklerine dair bilgiler verilecektir. Dönemin seçkin bestekarlarının (Itrî, Dede Efendi, Hacı Arif Bey, Şevki Bey) biyografileri ve eserlerinin müzikal analizi yapılacak, Türk Müziği terminolojisi (perde, terennüm, meyan, zemin, nakarat vb.) özümsetilecektir. Türk Müziği'nde ezgi ve ritim ilişkisi, doğaçlama geleneği (taksim) ve kompozisyon teknikleri üzerine uygulamalı çalışmalar yürütülecektir. Dönem sonunda öğrencilerin, Türk Müziği'nin tarihsel evrimini, teorik çerçevesini, formlarını ve icra geleneklerini kavramış olmaları ve temel düzeyde makam ve usul analizi yapabilmeleri hedeflenmektedir. |
Ders Kaynakları |
ÇALIŞMA ESERLER
. Ali Ufki (Albertus Bobowski) – Mecmua-i Saz ü Söz Arel, Hüseyin Sadettin – Türk Musikisi Kimindir? Arseven, Nuri – Türk Musıkisi Üzerine Notlar Aydemir, Murat – Turkish Music Makam Guide Cantemir, Dimitrie (Prens) – Kitâbu İlmi'l-Mûsikî 'alâ Vechi'l-Hurûfât Feldman, Walter – Music of the Ottoman Court: Makam, Composition Hatiboğlu, Ahmet – Türk Musikisi Solfej Metodu Karadeniz, M. Ekrem – Türk Musikisinin Nazariye ve Esasları Neumann, Jizchak – The Makam Guidebook: A Basic Guide to the Turkish Makam Özcan, Nuri, Ersoy Çak, Şeyma – Türk Müziği Bibliyografyası Özkan, İsmail Hakkı – Türk Mûsıkîsi Nazariyatı ve Usûlleri: Kudüm Velveleleri Popescu-Judetz, Eugenia – Meanings in Turkish Music Culture Popescu-Judetz, Eugenia – Prince Dimitrie Cantemir: Theorist and Composer of Turkish Music Signell, Karl L. – Makam: Modal Practice In Turkish Art Music Tanrıkorur, Cinuçen – Osmanlı Dönemi Türk Musikisi Tıraşçı, Mehmet – Türk Musikisi Nazariyatı Tarihi Tura, Yalçın – Türk Müziği’nin Meseleleri Wright, Owen – Demetrius Cantemir: The Collection of Notations, Volume 2 Wright, Owen – The Modality of the Turkish Art Music Yekta Bey, Rauf – Türk Musikisi Tarihi . KENDİ ÇALIŞMALARIM . |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Türk Müziğinin Tanımı Ve Temel Kavramlarına Giriş | Ders |
2 | Türk Müziği Tarihine Genel Bir Bakış | Ders |
3 | İslamiyet Öncesi Türk Müziği Ve Temel Özellikleri | Ders |
4 | Osmanlı Dönemi Türk Müziğinde Kurumsal Yapı | Ders |
5 | Makam Nazariyesine Giriş Ve Basit Makamlar | Ders |
6 | Temel Makamların Seyir Özellikleri | Ders |
7 | Usul Bilgisine Giriş Ve Küçük Usuller | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Büyük Usuller Ve Formlarla İlişkisi | Ders |
10 | Türk Müziği Formlarından Şarkı Ve Beste | Ders |
11 | Saz Eserleri Formları Peşrev Ve Saz Semaisi | Ders |
12 | Türk Müziği Çalgıları Ve Toplulukları | Ders |
13 | Geleneksel İcra Ortamları Ve Üslup | Ders |
14 | Cumhuriyet Dönemi Türk Müziği Ve Modernleşme | Ders |
15 | Türk Müziğinde Eğitim Ve Kurumlaşma | Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Türk Müziğinin Tarihsel Gelişim Sürecini Ana Hatlarıyla Açıklayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Makam Ve Usul Gibi Temel Nazariyat Kavramlarını Tanımlayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Klasik Türk Müziği Repertuvarına Ait Temel Düzeyde Eser Analizi Yapabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Türk Müziği Çalgılarını Temel Düzeyde Tanıyabilir Ve Ayırt Edebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Türk Müziğinin Kültürel Bağlamını Ve Toplumsal İşlevlerini Yorumlayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Türk Müziğinin Tarihsel Gelişim Sürecini Ana Hatlarıyla Açıklayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Makam Ve Usul Gibi Temel Nazariyat Kavramlarını Tanımlayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Klasik Türk Müziği Repertuvarına Ait Temel Düzeyde Eser Analizi Yapabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Türk Müziği Çalgılarını Temel Düzeyde Tanıyabilir Ve Ayırt Edebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Türk Müziğinin Kültürel Bağlamını Ve Toplumsal İşlevlerini Yorumlayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |