| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Arkeolojide CBS Kullanımı ve Mekansal Analiz | ARK429 | 7 | 1 + 2 | 4,0 |
| Birim Bölüm | ARKEOLOJİ |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yusuf TUNA |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu ders, Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) teknolojilerinin arkeolojideki kullanımına odaklanır. Öğrenciler, mekânsal verilerin toplanması, işlenmesi, analiz edilmesi ve görselleştirilmesi konularında yetkinlik kazanır. Arkeolojik verilerin CBS ile değerlendirilmesi, mekânsal analiz yöntemleri, peyzaj arkeolojisi ve kazı alanı yönetimi gibi alanlarda teorik bilgi ve uygulamalı beceriler geliştirilir. |
| Ders İçeriği |
Bu ders, arkeolojide Coğrafi Bilgi Sistemleri’nin (CBS) kullanımını ele alır. Öğrenciler mekânsal verilerin toplanması, işlenmesi ve analiz edilmesi süreçlerini öğrenir; arkeolojik yerleşim dağılımları, peyzaj analizleri ve kazı alanı yönetiminde CBS’nin uygulamalarını teorik ve pratik düzeyde uygular. |
| Ders Kaynakları |
Lasaponara, R. & Masini, N. (2013). Remote Sensing in Archaeology: An Overview. Journal of Aeronautics and Space Technologies, 6(1), 7–17.
McCoy, M. D. (2017). Geospatial Big Data and Archaeology. Journal of Archaeological Science, 84, 74–94. Wheatley, D. & Gillings, M. (2013). Spatial Technology and Archaeology: The Archaeological Applications of GIS. Routledge. Conolly, J. & Lake, M. (2006). Geographical Information Systems in Archaeology. Cambridge University Press. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2017 - 2018 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Giriş ve Kavramsal Çerçeve | Ders |
| 2 | CBS’nin Temel Bileşenleri ve Veri Türleri | Ders |
| 3 | Mekânsal Veri Toplama Yöntemleri (GPS, Uzaktan Algılama, Drone) | Ders |
| 4 | Veri Formatları ve Standartları | Ders |
| 5 | Arkeolojik Veri Kaynakları ve CBS’ye Aktarımı | Ders |
| 6 | Harita Temelleri ve Kartografik Sunum | |
| 7 | CBS’de Veri Tabanı Yönetimi | Ders |
| 8 | Mekânsal Analiz I: Temel Yöntemler | Ders |
| 9 | Mekânsal Analiz II: İleri Yöntemler | Ders |
| 10 | CBS ve Peyzaj Arkeolojisi | Ders |
| 11 | CBS ve Kazı Alanı Yönetimi | Ders |
| 12 | CBS ile Uygulama Atölyesi I: Yerleşim Dağılım Analizi | Ders |
| 13 | CBS ile Uygulama Atölyesi II: Harita Üretimi ve Sunum | Ders |
| 13 | CBS ile Uygulama Atölyesi II: Harita Üretimi ve Sunum | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| CBS’nin temel kavramlarını ve bileşenlerini açıklar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Mekânsal veri toplama, işleme ve analiz tekniklerini uygular. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Arkeolojik verileri CBS tabanlı harita ve veri tabanlarında düzenler. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Mekânsal analiz yöntemlerini (buffer, yoğunluk, poligon, viewshed) kullanır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Arkeolojik peyzaj analizlerini CBS yardımıyla değerlendirir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| CBS çıktılarının arkeolojik yorumlama sürecindeki önemini tartışır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| CBS’nin temel kavramlarını ve bileşenlerini açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Mekânsal veri toplama, işleme ve analiz tekniklerini uygular. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Arkeolojik verileri CBS tabanlı harita ve veri tabanlarında düzenler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Mekânsal analiz yöntemlerini (buffer, yoğunluk, poligon, viewshed) kullanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Arkeolojik peyzaj analizlerini CBS yardımıyla değerlendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| CBS çıktılarının arkeolojik yorumlama sürecindeki önemini tartışır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |