| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Vergi Sosyolojisi | MLİ5024 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | MALİYE - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze. |
| EBS Koordinatörü | Dr. Eda ÜNALAN KARAKUŞ |
| Ders Veren | Dr. Eda ÜNALAN KARAKUŞ |
| Amaç |
Dersin amacı, vergi sosyolojisi ve vergi uyumu konularında bilgi sahibi olmaktır. |
| Ders İçeriği |
Vergi sosyolojisi ve vergi uyumu, vergi uyumunu etkileyen faktörler, beklenti teorisi ve diğer sosyal faktörlerin incelenmesidir. |
| Ders Kaynakları |
makale ve bilimsel yayınlar
Mali Sosyoloji, Ceyhun Gürkan |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev (Sunum) | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
10
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
15
|
|
Destek Dersleri
|
5
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
25
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
35
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
10
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 6 | 18 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 6 | 2 | 12 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 3 | 2 | 6 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 4 | 2 | 8 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 8 | 1 | 8 |
| Ödev 2 | Ödev 2 | 8 | 1 | 8 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 196 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,69 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Giriş ve Kavramsal Çerçeve | Tartışmalı Ders |
| 2 | Devlet, Toplum ve Vergi İlişkisi | Tartışmalı Ders |
| 3 | Sosyo-ekonomik Davranışlar ve Vergi | Tartışmalı Ders |
| 4 | Referans Grupları ve Vergi Uyumunu Etkileyen Faktörler | Tartışmalı Ders |
| 5 | Vergi Ahlakı | Tartışmalı Ders |
| 6 | Vergi Direnci, Vergiden Kaçınma ve Vergi Kaçırma | Tartışmalı Ders |
| 7 | Ara sınav | Tartışmalı Ders |
| 8 | Vergi Psikolojisi ve Toplumsal Algı | Tartışmalı Ders |
| 9 | Mali Krizler, Devlet Kapasitesi ve Vergi | Tartışmalı Ders |
| 10 | Küreselleşme ve Vergi Sosyolojisi | Tartışmalı Ders |
| 11 | Alternatif Vergi Yaklaşımları ve Toplumsal Adalet | Tartışmalı Ders |
| 12 | Vergi Adaleti, Eşitlik ve Toplumsal Meşruiyet | Tartışmalı Ders |
| 13 | Genel Değerlendirme | Tartışmalı Ders |
| 14 | Final sınavı | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Vergi sosyolojisinin temel kavramlarını ve mali sosyoloji içindeki yerini açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Vergi–toplum–devlet ilişkisini tarihsel ve teorik bağlamda analiz eder. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Vergi uyumunu, vergi ahlakını ve vergi direncini etkileyen toplumsal faktörleri değerlendirir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Vergi adaleti, eşitlik ve meşruiyet tartışmalarını sosyolojik perspektiften eleştirir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Farklı toplumsal bağlamlarda vergiye ilişkin davranışları karşılaştırmalı olarak inceler ve yorumlar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Vergi sosyolojisinin temel kavramlarını ve mali sosyoloji içindeki yerini açıklar. | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | ;
| Vergi–toplum–devlet ilişkisini tarihsel ve teorik bağlamda analiz eder. | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | ;
| Vergi uyumunu, vergi ahlakını ve vergi direncini etkileyen toplumsal faktörleri değerlendirir. | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | ;
| Vergi adaleti, eşitlik ve meşruiyet tartışmalarını sosyolojik perspektiften eleştirir. | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | ;
| Farklı toplumsal bağlamlarda vergiye ilişkin davranışları karşılaştırmalı olarak inceler ve yorumlar. | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 4,6 | 4,2 | 4,6 | 3,2 | 4,8 | 3 | 3 | 3,8 | 3,2 | 2,8 |