EN
  • Anasayfa
  • AŞÇ218 Osmanlı Mutfağı (2022 - 2023 / 3. Yarıyıl)
  • EN
AŞÇ218 - Osmanlı Mutfağı
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Osmanlı Mutfağı AŞÇ218 3 2 + 2 4,0 Pdf
Birim Bölüm
AŞÇILIK
Derece Seviye Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüz yüze
EBS Koordinatörü Öğr. Gör. Burak ÇITAK
Ders Veren Öğr. Gör. Cevdet SÖKMEN
Amaç

Bu derste Osmanlı Saray Mutfak kültürünü ve bu kültürde var olan yemekleri uygulamalı olarak öğreneceklerdir.

Ders İçeriği

Osmanlı dönemi mutfak kültürüne giriş. Osmanlı mutfağı ile ilgili basılı kaynakların tanıtılması. Osmanlı mutfak kültürüne orta Asya, göçler ve İslamiyet'in etkisi. Saray mutfak teşkilatı ve personel. Padişahların yemekleri, öğünleri ve sofra düzeni. Mutfak ve servis de kullanılan kaplar Yiyecek, içecek üretimi ve satışı yapan esnaflar. Halkın yiyecek ve içecek tedariki ve yemek yeme alışkanlıkları. Çorbalar, yahniler, pilakiler, yumurta yemekleri, mücver, hamur işleri ve pilavlar. Et yemekleri, kebaplar, balık vd. dolmalar, sarmalar. Salatalar, turşular, içecekler, tatlılar ve baharatlar. Besinleri hazırlama, pişirme ve saklama/depolama uygulamaları. Etnik grupların ve coğrafi keşiflerin Osmanlı mutfağına etkileri. Dönemde tedavi amaçlı kullanılan besinler, içecekler ve macunlar. Osmanlıdan günümüze özel gün yemekleri ve gelenekler.

Ders Kaynakları 1. Bilgin Arif (2004). Osmanlı Mutfağı, İstanbul: Kitabevi Yayınları
Yaresimos, M. (2010) 500 yıllık Osmanlı Mutfağı. İstanbul: Boyut Yayınları
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Osmanlı Dönemi Mutfak Kültürüne Giriş Ders Laboratuar
2 Osmanlı Mutfağı ile İlgili Basılı Kaynakların Tanıtılması. Ders Laboratuar
2 Osmanlı Mutfağı ile İlgili Basılı Kaynakların Tanıtılması. Ders Laboratuar
4 Osmanlı Mutfak Kültürüne Orta Asya, Göçler ve İslamiyetin Etkisi Ders Laboratuar
5 Osmanlı Saray Mutfağına Geçiş Ders Laboratuar
6 Saray Mutfak Teşkilatı ve Personel Ders Laboratuar
7 Öğünler ve Sofra Düzeni Ders Laboratuar
8 Ara sınav. Mutfak ve Serviste Kullanılan Ekipmanlar Ders Laboratuar
9 Yiyecek, İçecek Üretimi ve Satışı Yapan Esnaflar Ders Laboratuar
10 Çorbalar, Yahniler, Pilakiler, Yumurta Yemekleri, Mücver, Hamur İşleri ve Pilavlar Ders Laboratuar
11 Et Yemekleri, Kebaplar, Balık vb. Dolmalar, Sarmalar. Ders Laboratuar
12 Salatalar, Turşular, İçecekler, Tatlılar ve Baharatlar Ders Laboratuar
13 Etnik Grupların ve Coğrafi Keşiflerin Osmanlı Mutfağına Etkileri Ders Laboratuar
14 Osmanlıdan Günümüze Özel Gün Yemekleri ve Gelenekler Ders Laboratuar
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Osmanlı Saray mutfağında hazırlanan yemek, tatlı vb. özelliklerini ve yapılışlarını açıklayabilme.
Dönemde tedavi amaçlı kullanılan besinler, içecekler ve macunları kavrayabilme.
Osmanlı döneminde Anadolu mutfak ve yemek kültürünü bilme.
Osmanlı saray mutfağı yapısını ve teşkilatını kavrayabilme.
Osmanlı mutfağına üzerine farklı kültürleri etkilerini açıklayabilme.
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
Osmanlı Saray mutfağında hazırlanan yemek, tatlı vb. özelliklerini ve yapılışlarını açıklayabilme. - - - - - - - - - - - -
Dönemde tedavi amaçlı kullanılan besinler, içecekler ve macunları kavrayabilme. - - - - - - - - - - - -
Osmanlı döneminde Anadolu mutfak ve yemek kültürünü bilme. - - - - - - - - - - - -
Osmanlı saray mutfağı yapısını ve teşkilatını kavrayabilme. - - - - - - - - - - - -
Osmanlı mutfağına üzerine farklı kültürleri etkilerini açıklayabilme. - - - - - - - - - - - -