| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Gıdalarda Enstrumental Analiz ve Uygulamaları | GID209 | 3 | 3 + 1 | 4,0 |
| Birim Bölüm | GIDA TEKNOLOJİSİ |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze anlatım ve uygulama |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Eren YURTDAŞ (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Eren YURTDAŞ |
| Amaç |
Enstrümantal analiz teknikleri ve bu tekniklerin gıda analizleri amacıyla kullanılması hakkında teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerin kazandırılması |
| Ders İçeriği |
Enstrümantal analiz temel bilgiler, Madde ışık etkileşimi ve etkileşim türleri, Rekfaktometri, polarimetri ve uygulamaları, Spektroskopik yöntemler ve uygulamaları, (Uv-Gb spektroskopisi ve IR spektroskopisi), Kromatografik yöntemler, türleri ve uygulamaları |
| Ders Kaynakları |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış ders notları
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 35 |
| Uygulama 1 | 10 |
| Toplam | 45 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %55 |
| Toplam | %55 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %45 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %55 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 4 | 8 |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 10 | 30 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 7 | 7 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 3 | 3 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 6 | 36 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 4 | 3 | 12 |
| Uygulama 1 | Uygulama 1 | 3 | 1 | 3 |
| Final | Final | 2 | 1 | 2 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Spektroskopik yöntemlerin temeli | |
| 2 | Işın, ışık ve elektromanyetik spektrum | |
| 3 | Madde ışın etkileşimi. ve etkileşim türleri | |
| 4 | Refraktometri ve uygulamaları | |
| 5 | Polarimetri ve uygulamaları | |
| 6 | Spektroskopik yöntemlerin temeli ve Lambert-Beer yasası | |
| 7 | Kalibrasyon ve kalibrasyon grafiği uygulamaları | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | UV-Gb spektroskopisi ve uygulamaları | |
| 10 | IR spektroskopisi ve uygulamaları | |
| 11 | Spektroskopik gıda analiz uygulamaları 1 | |
| 12 | Spektroskopik gıda analiz uygulamaları 2 | |
| 13 | Kromatografik analiz yöntemleri | |
| 14 | Kromatografik gıda analiz uygulamaları |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Spektroskopik analiz yöntemlerinin uygulanabilmesi | |||
| Temel enstrumental analiz terimleri hakkında bilgi sahibi olunması | |||
| Kalibrasyon ve kalibrasyon grafiği çizme işlemlerini yapabilme | |||
| Refraktometrik ve polarimetrik analizlerin uygulanabilmesi | |||
| Kromatografik analiz yöntemlerinin uygulanabilmesi |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |