Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına Giriş | AŞÇ107 | 1 | 3 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | AŞÇILIK |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Sözlü, Tartışmalı Ders, Soru ve Cevap |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Cevdet SÖKMEN |
Ders Veren | Öğr. Gör. Aybike Nur ALBAYRAK |
Amaç |
Yiyecek, pişirme, mutfak, yemek gibi bazı temel kavramların öğrencilere tanıtımları ile başlayan ders; yiyeceğin kültürel anlamlarını ve bunların neyin yenilip/yenilmeyeceğini nasıl etkilediğini, öğünlerdeki değişimleri, yemek zamanlarının ve içme alışkanlıklarının eskiden günümüze nasıl değiştiğini, mutfağın evrimini ve ağırlama geleneğinin gelişimini incelemektedir. Tarihsel olayların insanın neyi, niçin, nasıl yediğini nasıl etkilediğini açıklayarak tarih, kültür ve yiyeceği birbirine bağlayan ders çok-kültürlü bir yaklaşım ile temel tarihsel olaylar ve bu olaylardan farklı toplumların mutfak geleneklerinin niçin ve nasıl etkilendiğine yönelik ilişkileri ortaya koymaktır. |
Ders İçeriği |
Gastronomi, Gastronomi Terminolojisi, Gastronominin Türleri, Gastronomi Tarihi, Rafine Mutfak ve Diğer Mutfak Akımları, Gündelik Hayat ve Gıda, Mutfakta Profesyonellik, Yiyecek ve Beslenme Tarihi, Tarih Öncesi Çağlarda Beslenme, Tarih Çağlarında Beslenme, Mutfak Hiyerarşisi, Mutfak Planlaması, Uygarlıklar ve Gastronomi, Gastronomi ve Etkileşim İçinde Olduğu Diğer Bilim Dalları, Yiyecek İçecek Tarihi, Yemek ve Kültür, Gastronomi ve Yeni Beslenme Eğilimleri, Yiyecek ve İçecek Sektöründe Yeni Akımlar. |
Ders Kaynakları |
Deniz Gürsoy'un Gastronomi Tarihi
Tüm Yönleriyle Gastronomi Bilimi, (2017). Mehmet Sarıışık, Detay Yayıncılık Gastronomi Tarihi- Anadolu Üniversitesi Yayınları Gastronomi ve Yiyecek Tarihi Lezzetin Fizyolojisi ya da Yüce Mutfak Üzerine Düşünceler |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Kısa Sınav 1 | 20 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
50
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
50
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 15 | 1 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 82 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,22 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Gastronomi Kavramı | Tartışmalı Ders Problem Çözme |
2 | Gastronomi ve Kültür-Dünden Bugüne Gastronomi | |
3 | Antik Çağlarda Beslenme | Tartışmalı Ders Problem Çözme |
4 | Ateşin İcadı ve Yemek Pişirme | Tartışmalı Ders Problem Çözme |
5 | Tarih Öncesi Uygarlıklarda Gastronomi | |
6 | Tek Tanrılı Dinlerin Gastronomiye Etkisi- Gastronomi ve Yeni Beslenme Eğilimleri | Tartışmalı Ders Problem Çözme |
7 | Kültürler İçinde Karakteristik Gıdalar | Tartışmalı Ders Problem Çözme |
8 | Ara Sınav (Vize) | Tartışmalı Ders Problem Çözme |
9 | İslamiyet Öncesi Türk Mutfak Kültürü | |
10 | Orta Çağ Avrupa Mutfağı | |
11 | Rafine Mutfağın Doğuşu | |
12 | Yenilikçi Mutfak ve Avangart Akımı | |
13 | Moleküler Gastronomi ve Global Mutfak | |
14 | Yiyecek İçecek Sektöründe Yeni Akımlar | Tartışmalı Ders Problem Çözme |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Yiyecek içecek sektöründeki yeni akımlar ile ilgili bilgi edinir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Gastronomi kavramının nasıl oluştuğuna ve tarihsel sürecine hakim olur. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Gastronomi terminolojisi içinde geçen tüm kavramları öğrenir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Gastronomi ve yeni beslenme eğilimleri ile ilgili bilgi edinir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Gastronomi ile alakalı bilim dalları ve disiplinler hakkında bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Yiyecek içecek sektöründeki yeni akımlar ile ilgili bilgi edinir. | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Gastronomi kavramının nasıl oluştuğuna ve tarihsel sürecine hakim olur. | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Gastronomi terminolojisi içinde geçen tüm kavramları öğrenir. | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Gastronomi ve yeni beslenme eğilimleri ile ilgili bilgi edinir. | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Gastronomi ile alakalı bilim dalları ve disiplinler hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |