EN
  • Anasayfa
  • AŞÇ231 Gastronomi Tarihi ve Terminolojisi (2025 - 2026 / 3. Yarıyıl)
  • EN
AŞÇ231 - Gastronomi Tarihi ve Terminolojisi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Gastronomi Tarihi ve Terminolojisi AŞÇ231 3 3 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
AŞÇILIK
Derece Seviye Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Öğr. Gör. Cevdet SÖKMEN
Ders Veren Öğr. Gör. Yakup YILMAZ
Amaç

Antik Çağ'dan günümüze beslenme ve yemek kültüründe meydana gelişmeleri, rafine mutfağın doğuşu ve ticarileşme sürecini, tarih içerisinde meydana gelen toplumsal, siyasi ve ekonomik gelişmelerin mutfak üzerinde yarattığı etkileri, Orta Çağ'dan günümüze kadar ortaya çıkmış olan mutfak ve beslenme akımları, dönemsel koşullar çerçevesinde ele alınmaktadır.

Ders İçeriği

Gastronomi ve ilişkili kavramlar, gastronominin bilimsel ve sanatsal boyutları, turistik ürün, çekicilik ve ağırlamanın bir unsuru olarak "Gastronomi", gastronomi turizmi ve sürdürülebilir turizm gelişimi, yeme-içme alışkanlıkları ve geleneklerinin gelişimi, din, siyaset, ekonomi, teknoloji ve yeme içme ilişkisi.

Ders Kaynakları Gürsoy, D. (2014). Deniz Gürsoy'un Gastronomi Tarihi. Oğlak Yayınları, İstanbul.
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev (Sunum) 20
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
60
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
30
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
10
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 4 14 56
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 4 4 16
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 10 20
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 10 1 10
Ödev 1 Ödev 1 10 1 10
Final Final 10 1 10
Toplam İş Yükü (Saat) 122
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,78
AKTS 4,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Gastronomi ve ilişkili kavramlar Ders
2 Gastronominin bilimsel ve sanatsal boyutları Ders
3 Turistik ürün, çekicilik ve ağırlamanın bir unsuru olarak "Gastronomi" Ders
4 Gastronomi turizmi ve sürdürülebilir turizm gelişimi Ders
5 Yeme-içme alışkanlıkları ve geleneklerinin gelişimi, din, siyaset, ekonomi, teknoloji ve yeme içme ilişkisi. Gastro-coğrafya: İklim, toprak ve mevsimler Ders
6 Çiğden Pişmişe Yeme-İçmenin ve Yiyeceğin Sosyal Tarihi: Avcılık ve toplayıcılık. İlk yerleşimler ve toplumun doğuşu Ders
7 Çiftçilik: Etler, süt ürünleri, tahıllar, sebzeler, meyveler. Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Yiyecek muhafaza tarihi ve toplumsal yaşama etkileri Ders
10 Ekmek tarihi ve sembolik anlamları Ders
11 Ulusal yeme içme kültürlerinin incelenmesi için genel bir çerçeve Ders
12 Ortadoğu mutfak geleneklerinin tarihi Ders
13 Avrupa mutfak geleneklerinin tarihi Ders
12 Ortadoğu mutfak geleneklerinin tarihi Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Gastronomi ile ilgili kavramları tanımlar ve açıklar. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Ders Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Gastronomi, turizm ve ağırlama endüstrisi arasındaki bağlantıyı kavrar. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Ders Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Yiyeceğin ekonomik, sosyal, kültürel, çevresel ve dini önemini kavrar. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Ders Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Değişik inanç ve kültürlerde yiyeceğin anlam ve önemini anlar. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Ders Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
Gastronomi ile ilgili kavramları tanımlar ve açıklar. 4 4 4 5 3 4 4 4 4 3 3 3
Gastronomi, turizm ve ağırlama endüstrisi arasındaki bağlantıyı kavrar. 5 3 4 4 3 4 3 4 4 3 3 3
Yiyeceğin ekonomik, sosyal, kültürel, çevresel ve dini önemini kavrar. 4 4 4 3 4 4 3 4 4 3 3 3
Değişik inanç ve kültürlerde yiyeceğin anlam ve önemini anlar. 5 3 3 4 4 4 4 4 4 3 4 3
Ortalama Değer 4,5 3,5 3,75 4 3,5 4 3,5 4 4 3 3,25 3