| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Siyasi Düşünce Tarihi | SBK203 | 3 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Pınar ÖZDEN CANKARA (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Pınar ÖZDEN CANKARA |
| Amaç |
Bu derste üç dönem halinde siyasi düşünce tarihinin temelleri tartışılır: Antik Yunan Uygarlığı, Roma İmparatorluğu ve Orta çağ Dönemi. Bu ders siyasi düşünce tarihini siyaset düşüncesinin toplumsal tarihi aracılığıyla anlar ve açıklar. |
| Ders İçeriği |
Bu derste kent devletinin oluşumu, sınıfsal toplumsal yapının inşası, yöneten-yönetilen ilişkisinin tesisi, feodalitenin inşası, farklı yönetim modellerinin olumlu ve olumsuz yanları ve Antik Yunan'dan Fransız İhtilaline kadar geçen sürede karşımıza çıkan düşünürlerin öğretileri tartışılır. |
| Ders Kaynakları |
Alaeddin Şenel - Siyasal Düşünceler Tarihi: Tarihöncesinde İlkçağda Ortaçağda ve Yeniçağda Toplum ve Siyasal Düşünüş (Bilim ve Sanat)
Larry Arnhart - Platon’dan Rawls’a Siyasî Düşünce Tarihi (Adres) Mehmet Ali Ağaoğulları (der.) - Sokrates'ten Jakobenlere Batı'da Siyasal Düşünceler (İletişim) Ayferi Göze - Siyasal Düşünceler ve Yönetimler (Beta) Donald G. Tannenbaum - Siyasî Düşünce Tarihi: Filozoflar ve Fikirleri (BB101) Mete Tunçay - Batı'da Siyasal Düşünceler Tarihi – I: Eski ve Orta Çağlar (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları) Platon - Devlet Thomas More-Ütopya Thomas Hobbes-Leviathan J.J. Rousseau-Toplum Sözleşmesi |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 35 |
| Ödev 1 | 15 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 5 | 15 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 5 | 5 | 25 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 4 | 3 | 12 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,92 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Kent Devletinin Oluşumu | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 2 | Platon | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 3 | Aristoteles | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 4 | Polybios, Cicero ve Seneca | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 4 | Epikurosçuluk ve Stoacılık | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 6 | Pavlus ve Augustinus | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 7 | Padovalı Marsilius | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 7 | Salisburyli John | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 9 | Dante ve Ockhamlı William | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 10 | Martin Luther | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 11 | Jean Calvin | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 12 | Thomas Münzer | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 13 | Aquinumlu Thomas | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 14 | Machiavelli | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Siyaset teorisinin ve siyaset teorisinin tarihinin amaçları ile çağdaş siyaseti ve toplumu anlamaktaki rolü idrak edilir. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Antik Yunan Polisi'nin düşünce hayatının neden günümüz siyasetinin anlaşılmasında hayati bir rolü olduğunu anlaşılır. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Roma İmparatorluğu'nun ve Hristiyan felsefesinin yükselmesinin Batı siyasal düşüncesine olan etkilerini anlaşılır. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Ortaçağ siyasal düşüncesinin ve feodal üretim ilişkilerinin Rönesans, Reform, modern devlet ve kapitalizmin ortaya çıkmasındaki etkilerini anlaşılır. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Siyaset teorisinin ve siyaset teorisinin tarihinin amaçları ile çağdaş siyaseti ve toplumu anlamaktaki rolü idrak edilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 2 | 5 | 5 | ;
| Antik Yunan Polisi'nin düşünce hayatının neden günümüz siyasetinin anlaşılmasında hayati bir rolü olduğunu anlaşılır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | ;
| Roma İmparatorluğu'nun ve Hristiyan felsefesinin yükselmesinin Batı siyasal düşüncesine olan etkilerini anlaşılır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | ;
| Ortaçağ siyasal düşüncesinin ve feodal üretim ilişkilerinin Rönesans, Reform, modern devlet ve kapitalizmin ortaya çıkmasındaki etkilerini anlaşılır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 2 | 2,75 | 2,75 |