EN
  • Anasayfa
  • SBK253 Kamu Hak ve Özgürlükleri (2023-2024 / 3. Yarıyıl)
  • EN
SBK253 - Kamu Hak ve Özgürlükleri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Kamu Hak ve Özgürlükleri SBK253 3 3 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü
Ders Veren
Amaç

Kamu Hak ve Özgürlükler dersi, bireylerin doğuştan sahip olduğu haklar ve özgürlüklerin teorik temellerini, gelişimini ve kaynaklarını, ulusal ve uluslararası hukuk düzeninde korunması konularını kavratmayı ve öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirerek kamu hak ve özgürlükleri konusunda güncel olayları analiz edebilme yetkinliği kazanmalarını amaçlamaktadır.

Ders İçeriği

Ders, hak, özgürlük, adalet ve eşitlik kavramlarını, temel hakların sınıflandırılmasını ve Magna Carta’dan günümüze insan haklarının evrimini ele almaktadır. Uluslararası belgeler ve sözleşmelerin yanı sıra, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nda temel hakların sınıflandırılması, niteliği, anayasal güvence mekanizmaları ve sınırlandırma ölçütleri incelenmektedir. Birleşmiş Milletler, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi gibi küresel belgeler; Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvuru ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne başvuru süreçleri tartışılmaktadır. Farklı ülkelerde temel hak ve özgürlüklerin korunması ve uygulama farklılıkları üzerinde durulurken, ifade özgürlüğü, din ve vicdan özgürlüğü, özel hayatın korunması gibi konular örnek olay analizleri ile ele alınmakta; Anayasa Mahkemesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin ilgili içtihatları değerlendirilmektedir.

Ders Kaynakları • Mustafa Erdoğan, İnsan Hakları Teorisi ve Hukuku, Orion Yayınevi, 2010, Ankara
• Münci Kapani, Kamu Hürriyetleri, Yetkin Yayınevi, 2013. Ankara
İbrahim Kaboğlu, Özgürlükler Hukuku, İmge Kitabevi, Ankara, 2006.
Mehmet Semih Gemalmaz, Ulusalüstü İnsan Hakları Hukukunun Genel Teorisine Giriş, Cilt 1, Legal Yayınevi, İstanbul, 2012
Açıldığı Öğretim Yılı 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 5 14 70
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 114
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,47
AKTS 4,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
7 Ara Sınav
6 İnsan hakları ve demokrasinin ülkemizdeki gelişimi Konuk Konuşmacı
13 İnsan haklarının korunmasına yönelik sözleşmeleri bilir ve yorumlar Vaka Çalışması
14 Final
9 İnsan haklarının korunması ve geliştirilmesi konusunda faaliyet gösteren ulusal ve uluslararası kurum-kuruluşlar ve faaliyetleri Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması Benzetim
8 İnsan hakları ile ilgili ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeler
5 Demokrasi yaklaşımları
2 İnsan Hakları Hukukunun Genel İlkeleri
4 İnsan hakları ve demokrasinin tarihi gelişimi II- Düşünürlerin Katkısı
3 İnsan hakları ve demokrasinin tarihi gelişimi I- Hukuki ve Siyasi Gelişmeler Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
1 İnsan haklarına ilişkin temel kavramları bilir
10 Olağanüstü Yönetim Usulleri, BM Sistemi
12 Sözleşmelerin izlenmesinde kullanılan usuller, sözleşme dışı mekanizma ve Usuller
11 UNESCO, İLO, İnsan Haklarının Bölgesel düzeyde Korunması, Avrupa İnsan Hakları Sistemi
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Kamu Haklarının Sınıflandırılmasını Değerlendirme: Öğrenciler, temel kamu haklarını sınıflandırabilir ve bu hakların anayasa ve uluslararası hukuk açısından korunmasını değerlendirebilirler. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Beyin Fırtınası Grup Çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Kamu Hakları ve Özgürlüklerinin Uygulama Farklılıklarını Karşılaştırma: Öğrenciler, farklı ülkelerdeki kamu hakları uygulamalarını tarihsel ve kültürel bağlamlarda karşılaştırmalı bir şekilde analiz edebilirler. Sözlü Sınav Ödev / Proje Grup Çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Kamu Hak ve Özgürlüklerinin Hukuki Temellerini Anlama: Öğrenciler, kamu hakları ve özgürlüklerinin hukuki temellerini açıklayabilir, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası ve uluslararası belgelerdeki yerini anlayabilirler. Yazılı Sınav Ödev / Proje Küçük Grup Tartışması Sözlü Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Kamu Hakları Konusunda Çözüm Önerileri Sunma: Öğrenciler, kamu hak ve özgürlükleri ile ilgili karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirebilir ve tartışabilirler. Yazılı Sınav Ödev / Proje Problem Çözme Grup Çalışması Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Kamu Hakları ile İlgili Güncel Olayları Eleştirel Bir Perspektiften İnceleme: Öğrenciler, güncel kamu hakları ve özgürlükleri sorunlarını eleştirel bir bakış açısıyla analiz edebilir ve tartışabilirler. Yazılı Sınav Ödev / Proje Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Kamu Haklarının Sınıflandırılmasını Değerlendirme: Öğrenciler, temel kamu haklarını sınıflandırabilir ve bu hakların anayasa ve uluslararası hukuk açısından korunmasını değerlendirebilirler. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 2 2 5 5
Kamu Hakları ve Özgürlüklerinin Uygulama Farklılıklarını Karşılaştırma: Öğrenciler, farklı ülkelerdeki kamu hakları uygulamalarını tarihsel ve kültürel bağlamlarda karşılaştırmalı bir şekilde analiz edebilirler. 5 5 4 4 4 5 4 5 5 5 5 1 2 5 5
Kamu Hak ve Özgürlüklerinin Hukuki Temellerini Anlama: Öğrenciler, kamu hakları ve özgürlüklerinin hukuki temellerini açıklayabilir, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası ve uluslararası belgelerdeki yerini anlayabilirler. 5 5 3 4 4 4 4 5 5 4 4 2 2 5 5
Kamu Hakları Konusunda Çözüm Önerileri Sunma: Öğrenciler, kamu hak ve özgürlükleri ile ilgili karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirebilir ve tartışabilirler. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 3 2 2 5
Kamu Hakları ile İlgili Güncel Olayları Eleştirel Bir Perspektiften İnceleme: Öğrenciler, güncel kamu hakları ve özgürlükleri sorunlarını eleştirel bir bakış açısıyla analiz edebilir ve tartışabilirler. 4 5 4 4 5 5 5 5 5 5 5 1 2 5 5
Ortalama Değer 4,8 5 4,2 4,4 4,6 4,8 4,6 5 5 4,8 4,8 1,8 2 4,4 5