EN
  • Anasayfa
  • SBK253 Kamu Hak ve Özgürlükleri (2024 - 2025 / 3. Yarıyıl)
  • EN
SBK253 - Kamu Hak ve Özgürlükleri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Kamu Hak ve Özgürlükleri SBK253 3 3 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Gözde KILIÇ YAŞIN
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Gözde KILIÇ YAŞIN
Amaç

Kamu Hak ve Özgürlükler dersi, bireylerin doğuştan sahip olduğu haklar ve özgürlüklerin teorik temellerini, gelişimini ve kaynaklarını, ulusal ve uluslararası hukuk düzeninde korunması konularını kavratmayı ve öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirerek kamu hak ve özgürlükleri konusunda güncel olayları analiz edebilme yetkinliği kazanmalarını amaçlamaktadır.

Ders İçeriği

Ders, hak, özgürlük, adalet ve eşitlik kavramlarını, temel hakların sınıflandırılmasını ve Magna Carta’dan günümüze insan haklarının evrimini ele almaktadır. Uluslararası belgeler ve sözleşmelerin yanı sıra, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nda temel hakların sınıflandırılması, niteliği, anayasal güvence mekanizmaları ve sınırlandırma ölçütleri incelenmektedir. Birleşmiş Milletler, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi gibi küresel belgeler; Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvuru ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne başvuru süreçleri tartışılmaktadır. Farklı ülkelerde temel hak ve özgürlüklerin korunması ve uygulama farklılıkları üzerinde durulurken, ifade özgürlüğü, din ve vicdan özgürlüğü, özel hayatın korunması gibi konular örnek olay analizleri ile ele alınmakta; Anayasa Mahkemesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin ilgili içtihatları değerlendirilmektedir.

Ders Kaynakları • Mustafa Erdoğan, İnsan Hakları Teorisi ve Hukuku, Orion Yayınevi, 2010, Ankara
• Münci Kapani, Kamu Hürriyetleri, Yetkin Yayınevi, 2013. Ankara
İbrahim Kaboğlu, Özgürlükler Hukuku, İmge Kitabevi, Ankara, 2006.
Mehmet Semih Gemalmaz, Ulusalüstü İnsan Hakları Hukukunun Genel Teorisine Giriş, Cilt 1, Legal Yayınevi, İstanbul, 2012
Açıldığı Öğretim Yılı 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 20
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
30
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
30
Destek Dersleri
30
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
80
Uygulama Dersleri
10
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
30
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Önceden planlanmış özel beceriler Rol Yapma / Drama 1 7 7
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 1 7 7
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 1 7 7
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 7 7
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 1 6 6
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 1 3 3
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 1 1 1
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 Ödev 1 2 1 2
Ödev 2 Ödev 2 2 1 2
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 100
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 3,92
AKTS 4,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Hak, hürriyet, adalet ve eşitlik kavramları, insan haklarının gelişimi. Sözlü
2 Erkler ayrılığı ilkesi, yargı bağımsızlığı ve özgürlüklerin korunmasındaki rolü; adil yargılanma hakkı, savunma hakkı Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması
3 Temel hak ve özgürlüklerin sınıflandırılması ve Anayasa’daki ayrımı Sözlü
4 Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nda ve uluslararası belgelerde temel hakların korunması, Birleşmiş Milletler, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi. Sözlü
5 Eşitlik ilkesi, ayrımcılık yasağı ve pozitif ayrımcılığın hukuki temelleri. Ders Rol Yapma / Drama Vaka Çalışması
6 Temel hak ve özgürlüklerin olağan ve olağanüstü dönemlerde sınırlanması, sınırlamaların sınırları Ders Gösterim
7 1982 Anayasasının 13. ve 15. maddeleri; Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin ilgili hükümleri ile karşılaştırılması Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
8 Hakların sınırlandırılmasına ilişkin Anayasa Mahkemesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararları Ders Grup Çalışması Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması
9 Kişinin maddi ve manevi bütünlüğünün korunması, işkence yasağı ve bu hakların sınırlandırılmasının hukuki sınırları Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması
10 İfade özgürlüğü, din, vicdan ve kanaat özgürlüğünün ulusal ve uluslararası hukukta korunması, ilgili içtihatlar Tartışmalı Ders
11 Ekonomik, sosyal ve kültürel hakların korunması, devletin pozitif yükümlülükleri, dayanışma hakları, barış, gelişme ve çevre haklarının korunması ve bunların uluslararası belgelerdeki yeri Ders
12 Anayasa Mahkemesi’ne başvuru prosedürleri ve temel hakların korunması süreci Tartışmalı Ders Rol Yapma / Drama
13 Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin kuruluşu, yapısı, yaptırım gücü Vaka Çalışması Beyin Fırtınası
14 Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine başvuru süreçleri ve karar alma usulleri; örnek karar incelemeleri Tartışmalı Ders Rol Yapma / Drama Vaka Çalışması
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Kamu Haklarının Sınıflandırılmasını Değerlendirme: Öğrenciler, temel kamu haklarını sınıflandırabilir ve bu hakların anayasa ve uluslararası hukuk açısından korunmasını değerlendirebilirler. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Beyin Fırtınası Grup Çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Kamu Hakları ve Özgürlüklerinin Uygulama Farklılıklarını Karşılaştırma: Öğrenciler, farklı ülkelerdeki kamu hakları uygulamalarını tarihsel ve kültürel bağlamlarda karşılaştırmalı bir şekilde analiz edebilirler. Sözlü Sınav Ödev / Proje Grup Çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Kamu Hak ve Özgürlüklerinin Hukuki Temellerini Anlama: Öğrenciler, kamu hakları ve özgürlüklerinin hukuki temellerini açıklayabilir, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası ve uluslararası belgelerdeki yerini anlayabilirler. Yazılı Sınav Ödev / Proje Küçük Grup Tartışması Sözlü Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Kamu Hakları Konusunda Çözüm Önerileri Sunma: Öğrenciler, kamu hak ve özgürlükleri ile ilgili karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirebilir ve tartışabilirler. Yazılı Sınav Ödev / Proje Problem Çözme Grup Çalışması Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Kamu Hakları ile İlgili Güncel Olayları Eleştirel Bir Perspektiften İnceleme: Öğrenciler, güncel kamu hakları ve özgürlükleri sorunlarını eleştirel bir bakış açısıyla analiz edebilir ve tartışabilirler. Yazılı Sınav Ödev / Proje Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Kamu Haklarının Sınıflandırılmasını Değerlendirme: Öğrenciler, temel kamu haklarını sınıflandırabilir ve bu hakların anayasa ve uluslararası hukuk açısından korunmasını değerlendirebilirler. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 2 2 5 5
Kamu Hakları ve Özgürlüklerinin Uygulama Farklılıklarını Karşılaştırma: Öğrenciler, farklı ülkelerdeki kamu hakları uygulamalarını tarihsel ve kültürel bağlamlarda karşılaştırmalı bir şekilde analiz edebilirler. 5 5 4 4 4 5 4 5 5 5 5 1 2 5 5
Kamu Hak ve Özgürlüklerinin Hukuki Temellerini Anlama: Öğrenciler, kamu hakları ve özgürlüklerinin hukuki temellerini açıklayabilir, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası ve uluslararası belgelerdeki yerini anlayabilirler. 5 5 3 4 4 4 4 5 5 4 4 2 2 5 5
Kamu Hakları Konusunda Çözüm Önerileri Sunma: Öğrenciler, kamu hak ve özgürlükleri ile ilgili karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirebilir ve tartışabilirler. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 3 2 2 5
Kamu Hakları ile İlgili Güncel Olayları Eleştirel Bir Perspektiften İnceleme: Öğrenciler, güncel kamu hakları ve özgürlükleri sorunlarını eleştirel bir bakış açısıyla analiz edebilir ve tartışabilirler. 4 5 4 4 5 5 5 5 5 5 5 1 2 5 5
Ortalama Değer 4,8 5 4,2 4,4 4,6 4,8 4,6 5 5 4,8 4,8 1,8 2 4,4 5