EN
  • Anasayfa
  • SBK202 Türk Anayasa Düzeni (2023-2024 / 4. Yarıyıl)
  • EN
SBK202 - Türk Anayasa Düzeni
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Türk Anayasa Düzeni SBK202 4 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze eğitim
EBS Koordinatörü
Ders Veren Prof. Dr. Mustafa Serhan YÜCEL
Amaç

Türk Anayasa Düzeni dersi, Türkiye Cumhuriyeti'nin anayasal sistemini anlamayı, anayasa düzeninin temel ilkelerini analiz etmeyi ve anayasa ile devlet organlarının işleyişi arasındaki ilişkiyi değerlendirmeyi amaçlar. Ders, öğrencilerin anayasal düzen ve hukuk devleti kavramlarını Türkiye örneği üzerinden eleştirel bir perspektifle incelemesini hedefler.

Ders İçeriği

Ders, 1808 Sened-i İttifak Belgesi’nden başlayarak Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın tarihsel gelişiminden başlayarak anayasal sistemin temel ilkelerini ele alır. Yasama, yürütme ve yargı organlarının anayasal çerçevesi detaylı bir şekilde incelenir. İnsan hakları, anayasa değişiklikleri, yargı denetimi ve anayasanın üstünlüğü gibi konulara odaklanılır. Ayrıca Türkiye’deki anayasal düzenin karşılaştırmalı perspektiflerle değerlendirilmesi dersin önemli bir bileşenidir.

Ders Kaynakları 1. Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Yayınları, 4. Baskı, Bursa, 2010
Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları, 2024 (Gözden geçirilmiş 19. baskı)
Bülent Tanör, Necmi Yüzbaşıoğlu: Türk Anayasa Hukuku:1982 Anayasasına Göre (Son Değişikliklere Göre), Beta Yay.,11. Baskı, İstanbul 2012
Mustafa Erdoğan, Anayasal Demokrasi, Siyasal Yayınları, 2017
Merih Öden, Türk Anayasa Hukukunda Eşitlik İlkesi, Yetkin Yayınları, 2003
Açıldığı Öğretim Yılı 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Temel kavramlar, Türk anayasal düzeninin tarihsel gelişimi. Ders Tartışmalı Ders
2 1808 Sened-i İttifak Belgesi ve anayasal anlamı, 1839 Tanzimat Fermanı ve 1856 Islahat Fermanı. Tartışmalı Ders
3 1876 Kanun-i Esasi’nin ilanı, genel esasları ve Kanun-i Esasi’de 1909 değişiklikleri. Problem Çözme Beyin Fırtınası
4 1921, 1924, 1961 ve 1982 Anayasalarının temel özellikleri. Problem Çözme Küçük Grup Tartışması
5 Anayasanın üstünlüğü ve normlar hiyerarşisi. Özel Destek / Yapısal Örnekler Beyin Fırtınası
6 Türkiye’de egemenlik ve demokrasi anlayışı. Küçük Grup Tartışması Sözlü
7 Hukuk devleti ve insan haklarının anayasal güvenceleri. Vaka Çalışması Beyin Fırtınası
8 Türkiye’de yasama organı ve yetkileri. Küçük Grup Tartışması
9 Türkiye’de yürütme organının anayasal yapısı. Benzetim Grup Çalışması
10 Cumhurbaşkanının yetkileri ve sorumlulukları. Beyin Fırtınası
11 Türkiye’de yargı bağımsızlığı ve anayasal yargı. Vaka Çalışması Beyin Fırtınası
12 Anayasa değişiklikleri ve sınırları. Problem Çözme Beyin Fırtınası
13 Türkiye’de siyasi partiler ve anayasal düzen. Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması Sözlü
14 Türk anayasal düzeninin genel değerlendirmesi ve karşılaştırmalı analiz. Sınıf Dışı Çalışma Küçük Grup Tartışması Benzetim
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Türkiye’de anayasadan kaynaklanan siyasal, toplumsal ve kültürel sorunları tartışma becerisi kazanır. Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Türkiye’de anayasal düzenin tarihsel gelişimini ve 1808 Sened-i İttifak’tan itibaren anayasal belgelere yansıyan temel ilkeleri açıklayabilir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Grup Çalışması Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Anayasa hukukuna hakim olan temel kavram ve teorileri öğrenir Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Problem Çözme Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Türkiye’de anayasadan kaynaklanan siyasal, toplumsal ve kültürel sorunları tartışma becerisi kazanır. 3 5 4 5 5 3 4 4 5 4 5 1 2 5 4
Türkiye’de anayasal düzenin tarihsel gelişimini ve 1808 Sened-i İttifak’tan itibaren anayasal belgelere yansıyan temel ilkeleri açıklayabilir. 4 5 4 5 5 3 4 4 5 5 4 1 2 5 5
Anayasa hukukuna hakim olan temel kavram ve teorileri öğrenir 5 5 5 5 5 4 5 5 5 5 4 1 2 5 5
Ortalama Değer 4 5 4,33 5 5 3,33 4,33 4,33 5 4,67 4,33 1 2 5 4,67