Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Siyasi Tarih | SBK305 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS |
Ders Veren | Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS |
Amaç |
Dersin amacı, 1789 Fransız Devrimi’nin modern ulus-devletlerin ortaya çıkışındaki başlangıç noktası olarak kabul edilmesi bağlamında, devletler arası ilişkilerin tarihsel süreç içerisindeki şekillenmesini ve dönüşümünü incelemektir. Bu çerçevede, devletlerin ekonomik, siyasi ve toplumsal yapısal dinamiklerinin uluslararası ilişkiler ve güç dengeleri üzerindeki etkilerini kapsamlı bir şekilde tartışmak hedeflenmektedir. Aynı zamanda, günümüz uluslararası sisteminin oluşumunda belirleyici rol oynayan devrimler, savaşlar, anlaşmalar ve diplomatik gelişmeler gibi tarihsel olaylar, neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde ayrıntılı olarak analiz edilecektir. Bu analizler, tarihsel süreçler ile çağdaş uluslararası sistem arasındaki bağlantıları ortaya koymayı ve bu bağlamda gelecekteki eğilimlere yönelik öngörüler geliştirmeyi amaçlamaktadır. |
Ders İçeriği |
Dersin içeriği, modern uluslararası sistemi şekillendiren temel tarihsel olaylar ve dönüşümleri kapsamlı bir şekilde incelemektedir. Ders, I. Dünya Savaşı’nın patlak vermesine yol açan tarihsel olaylar ve koşulların, özellikle de siyasi, ekonomik ve ideolojik faktörlerin derinlemesine analiz edilmesiyle başlar. Ardından, I. Dünya Savaşı sırasında ve sonrasında Avrupa’da meydana gelen önemli rejim değişiklikleri incelenerek, bu değişimlerin küresel güç dengeleri üzerindeki etkileri ele alınır. Daha sonra, II. Dünya Savaşı’na odaklanılarak savaşın nedenleri, temel gelişmeleri ve savaş sonrası düzenlemeler ile uluslararası siyasetin yeniden şekillenişi analiz edilir. Ders, ayrıca, iki kutuplu dünya düzeninin ortaya çıkışını ve Soğuk Savaş’ın dinamiklerini ele alır; bu dönemdeki ideolojik, siyasi ve askeri rekabetler ile bunların küresel yönetişim yapıları üzerindeki etkilerini değerlendirir. Soğuk Savaş dönemi uluslararası ilişkiler kapsamında, önemli olaylar, ittifaklar ve çatışmalar ile bu süreçlerin uluslararası politikaya etkileri detaylı bir şekilde incelenir. SSCB’nin çözülmesi ve bunun sonucunda ortaya çıkan jeopolitik yeniden yapılanma ise, yeni devletlerin, aktörlerin ve uluslararası arenadaki yeni meydan okumaların ortaya çıkışı bağlamında ele alınır. Bu tarihsel perspektif aracılığıyla ders, modern uluslararası sistemin evrimini ve kalıcı mirasını anlamak için öğrencilere analitik bir çerçeve sunmayı amaçlamaktadır. |
Ders Kaynakları |
Sander, O. (2003). Siyasi tarih: İlkçağlardan 1918'e (Cilt 1). Ankara: İmge Kitabevi.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,02 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | 19. Yüzyıl Başında Avrupa'nın Genel Görünümü. 1830 ve 1848 Devrimleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
2 | İtalyan ve Alman Ulusal Birliğinin Sağlanması: Avrupa'da Değişen Güç Dengesi | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
3 | Çöküş Öncesi Çok Uluslu İmparatorluklar: Avusturya-Macaristan, Çarlık Rusyası ve Osmanlı İmparatorluğu | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
4 | Sömürgecilik, Emperyalizm ve I. Dünya Savaşına Giden Yol: Bunalımlar Dönemi | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
5 | I. Dünya Savaşı Sonrası Barış Anlaşmaları ve Yeni Dünya Haritasının Ortaya Çıkışı | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
6 | İtalya'da Faşist Parti'nin, Almanya'da Nazilerin İktidara Yürüyüşü | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
7 | Sovyetler Birliği'nin Kuruluşu: Devrimden Status Quo'ya | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
8 | 1929 Ekonomik Bunalımı ve Totaliter Rejimlerin Revizyonizmi | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
9 | II. Dünya Savaşına Giden Yol | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
10 | II. Dünya Savaşı ve Savaş Sonrası Düzenlemeler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
11 | Soğuk Savaşın Başlangıcı ve Etkileri | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
12 | Soğuk Savaşta Bir Kırılma Noktası: SBKP 20. Kongresi. Dehşet Dengesi ve Barış İçinde Bir Arada Yaşama | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
13 | Soğuk Savaşın Son Dönemi: 1970-1980 Arası Gelişmeler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
14 | Sovyetler Birliği'nin Çöküşü: Yeni Dönem Yeni Dinamikler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Tarihsel Süreçlerdeki Dönüm Noktalarını Tanıma ve Analiz Etme: Öğrenciler, 19. yüzyılın başlarından itibaren Avrupa ve dünya genelinde yaşanan önemli siyasi, ekonomik ve sosyal olayları tarihsel bir bağlam içinde analiz etme yeteneği kazanacaktır. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
Küresel Güç Dengelerinin Evrimini Değerlendirme: Öğrenciler, İtalyan ve Alman ulusal birliklerinin sağlanması, çok uluslu imparatorlukların çöküşü ve dünya savaşları gibi olayların uluslararası güç dengelerine etkilerini kapsamlı bir şekilde değerlendirebilecektir. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
Totaliter Rejimlerin Yükselişi ve Etkilerini Karşılaştırma: Öğrenciler, faşizm, Nazizm ve Sovyetler Birliği'nin ortaya çıkışı gibi totaliter rejimlerin tarihsel arka planını, nedenlerini ve sonuçlarını karşılaştırmalı bir şekilde analiz edecektir. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
Soğuk Savaş Döneminin Dinamiklerini ve Küresel Etkilerini Tartışma: Öğrenciler, Soğuk Savaş döneminin başlangıcı, önemli dönüm noktaları ve bu dönemin uluslararası ilişkiler ve dünya düzeni üzerindeki etkilerini tartışabilecektir. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
Tarihsel Perspektifle Günümüz Uluslararası Sistemini Anlama: Öğrenciler, 19. yüzyıldan günümüze uzanan tarihsel olayların günümüz uluslararası sistemini nasıl şekillendirdiğini anlama ve bu süreçlerden hareketle gelecekteki eğilimlere yönelik öngörüler geliştirme becerisi kazanacaktır. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tarihsel Süreçlerdeki Dönüm Noktalarını Tanıma ve Analiz Etme: Öğrenciler, 19. yüzyılın başlarından itibaren Avrupa ve dünya genelinde yaşanan önemli siyasi, ekonomik ve sosyal olayları tarihsel bir bağlam içinde analiz etme yeteneği kazanacaktır. | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | ;
Küresel Güç Dengelerinin Evrimini Değerlendirme: Öğrenciler, İtalyan ve Alman ulusal birliklerinin sağlanması, çok uluslu imparatorlukların çöküşü ve dünya savaşları gibi olayların uluslararası güç dengelerine etkilerini kapsamlı bir şekilde değerlendirebilecektir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | ;
Totaliter Rejimlerin Yükselişi ve Etkilerini Karşılaştırma: Öğrenciler, faşizm, Nazizm ve Sovyetler Birliği'nin ortaya çıkışı gibi totaliter rejimlerin tarihsel arka planını, nedenlerini ve sonuçlarını karşılaştırmalı bir şekilde analiz edecektir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | ;
Soğuk Savaş Döneminin Dinamiklerini ve Küresel Etkilerini Tartışma: Öğrenciler, Soğuk Savaş döneminin başlangıcı, önemli dönüm noktaları ve bu dönemin uluslararası ilişkiler ve dünya düzeni üzerindeki etkilerini tartışabilecektir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | ;
Tarihsel Perspektifle Günümüz Uluslararası Sistemini Anlama: Öğrenciler, 19. yüzyıldan günümüze uzanan tarihsel olayların günümüz uluslararası sistemini nasıl şekillendirdiğini anlama ve bu süreçlerden hareketle gelecekteki eğilimlere yönelik öngörüler geliştirme becerisi kazanacaktır. | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | ;
Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 |