Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türkiye-AB İlişkileri | SBK402 | 8 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS |
Ders Veren | Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS |
Amaç |
Türkiye-AB İlişkileri dersi, Türkiye'nin Avrupa Topluluğu (AT) ve Avrupa Birliği (AB) ile olan ilişkilerini tarihsel perspektif içerisinde kapsamlı bir şekilde ele alan, bu süreçte AB'nin kurumsal gelişimini, genişleme süreçlerini ve karar alma mekanizmalarını detaylı bir şekilde analiz eden bir ders niteliği taşımaktadır. Bu bağlamda, dersin içeriği, Türkiye ve AB arasındaki ilişkilerin tarihsel evrimi kadar, günümüzdeki siyasi ve ekonomik gündem maddelerini de derinlemesine incelemektedir. Özellikle Türkiye-AB ilişkilerinin güncel dinamikleri, karşılıklı beklentiler, üyelik müzakereleri ve bu süreçte ortaya çıkan sorunlar dersin temel tartışma konuları arasında yer almakta; bu konular, akademik bir çerçevede eleştirel bir yaklaşımla değerlendirilmektedir. |
Ders İçeriği |
Ders Türkiye'nin Avrupa Topluluğu (AT) ve Avrupa Birliği (AB) ile olan ilişkilerini tarihsel bir perspektif içerisinde ele alan kapsamlı bir içeriğe sahiptir. Bu ders, Avrupa Birliği'nin kurumsal yapısının, tarihsel gelişim süreçlerinin ve karar alma mekanizmalarının detaylı bir şekilde incelenmesini sağlamayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda, dersin temel odak noktalarından biri, Türkiye'nin AT ve AB ile ilişkilerinde ortaya çıkan tarihsel dönüm noktalarını analiz etmek ve bu süreçlerin ulusal ve uluslararası düzeydeki etkilerini değerlendirmektir. Ayrıca, ders kapsamında Avrupa Birliği'nin hukuki ve politik entegrasyon süreçleri, genişleme politikaları ve küresel düzeydeki rolü ele alınırken, günümüzde AB ile Türkiye arasındaki ilişkilerin gündeminde yer alan siyasi ve ekonomik konulara da özel bir vurgu yapılmaktadır. Türkiye-AB ilişkilerinin mevcut durumu, karşılıklı beklentiler, üyelik müzakereleri ve bu ilişkilerdeki temel sorunlar, akademik bir yaklaşımla tartışılmakta ve eleştirel bir değerlendirmeye tabi tutulmaktadır. Ders, hem teorik bilgi aktarımı hem de güncel meselelerin analizi yoluyla öğrencilere, Türkiye-AB ilişkilerinin geçmişi, bugünü ve geleceği hakkında derinlemesine bir anlayış kazandırmayı hedeflemektedir. |
Ders Kaynakları |
Ayhan Kaya, Senem Aydın-Düzgit, Yaprak Gürsoy, Özge Onursal Beşgül (der.) - Avrupa Birliği'ne Giriş: Tarih, Kurumlar ve Politikalar (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları)
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Ödev 1 | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,02 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | AB Bütünleşme Süreci | Ders |
2 | AB Kurumları ve Karar Alma Mekanizması | Ders |
3 | Türkiye-AET İlişkilerinin Başlangıcı | Ders |
4 | 1990'larda Avrupa: Genişleme ve Kopenhag Kriterleri | Ders |
5 | Soğuk Savaş Sonrası Türkiye-AB İlişkilerinin Genel Çerçevesi | Ders |
6 | 1996 Gümrük Birliği: Kararı, Uygulanması ve Yorumları | Ders |
7 | Türkiye’nin Aday Ülke İlan Edilmesi: 1997’den 1999’a Gelişmeler | Ders |
8 | Üyeliğe Giden Süreçte Türkiye-AB İlişkileri | Ders |
9 | Yunanistan’la İlişkiler ve Kıbrıs'ın AB Üyeliği Meselesi | Ders |
10 | Ermenistan’la İlişkiler: Komşuluk İlişkileri, 1987 AP kararı | Ders |
11 | AGSP Anlaşmazlığı: Sorunun Tanımı, 2002 Anlaşması ve Sonrası | Ders |
12 | AB’nin Son Genişleme Süreci: Müzakere Sürecindeki Yenilikler | Ders |
13 | AB-Türkiye Müzakere Sürecinde Son Gelişmeler | Ders |
14 | Mülteci Krizi ve AB-Türkiye İlişkileri | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Eleştirel Düşünme ve Akademik Analiz Yeteneği Geliştirmek: Öğrenciler, Türkiye-AB ilişkileri bağlamında eleştirel düşünme becerilerini geliştirebilir ve bu ilişkilerin gelecekteki yönelimlerini akademik bir çerçevede değerlendirebilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Türkiye-AB İlişkilerindeki Güncel Gelişmeleri Analiz Etmek: Öğrenciler, günümüzde Türkiye-AB ilişkilerinin gündeminde yer alan siyasi, ekonomik ve toplumsal meseleleri derinlemesine analiz edebilir ve akademik bir bakış açısıyla yorumlayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
AB'nin Kurumsal ve Karar Alma Mekanizmalarını İncelemek: Öğrenciler, Avrupa Birliği'nin kurumsal yapısını, karar alma mekanizmalarını ve bunların Türkiye-AB ilişkilerine etkilerini eleştirel bir perspektifle değerlendirebilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Türkiye-AB İlişkilerinin Tarihsel Gelişimini Anlamak: Öğrenciler, Türkiye'nin Avrupa Topluluğu ve Avrupa Birliği ile ilişkilerinin tarihsel sürecini analiz edebilir ve bu süreçteki temel dönüm noktalarını açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
AB'nin Entegrasyon Süreci ve Genişleme Politikalarını Değerlendirmek: Öğrenciler, Avrupa Birliği'nin hukuki, siyasi ve ekonomik entegrasyon süreçlerini ve genişleme politikalarının bölgesel ve küresel etkilerini açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Eleştirel Düşünme ve Akademik Analiz Yeteneği Geliştirmek: Öğrenciler, Türkiye-AB ilişkileri bağlamında eleştirel düşünme becerilerini geliştirebilir ve bu ilişkilerin gelecekteki yönelimlerini akademik bir çerçevede değerlendirebilir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | ;
Türkiye-AB İlişkilerindeki Güncel Gelişmeleri Analiz Etmek: Öğrenciler, günümüzde Türkiye-AB ilişkilerinin gündeminde yer alan siyasi, ekonomik ve toplumsal meseleleri derinlemesine analiz edebilir ve akademik bir bakış açısıyla yorumlayabilir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | ;
AB'nin Kurumsal ve Karar Alma Mekanizmalarını İncelemek: Öğrenciler, Avrupa Birliği'nin kurumsal yapısını, karar alma mekanizmalarını ve bunların Türkiye-AB ilişkilerine etkilerini eleştirel bir perspektifle değerlendirebilir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | ;
Türkiye-AB İlişkilerinin Tarihsel Gelişimini Anlamak: Öğrenciler, Türkiye'nin Avrupa Topluluğu ve Avrupa Birliği ile ilişkilerinin tarihsel sürecini analiz edebilir ve bu süreçteki temel dönüm noktalarını açıklayabilir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | ;
AB'nin Entegrasyon Süreci ve Genişleme Politikalarını Değerlendirmek: Öğrenciler, Avrupa Birliği'nin hukuki, siyasi ve ekonomik entegrasyon süreçlerini ve genişleme politikalarının bölgesel ve küresel etkilerini açıklayabilir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | ;
Ortalama Değer | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 |