EN
  • Anasayfa
  • SBK460 Bürokrasi ve Türk Bürokrasisi (2021 - 2022 / 8. Yarıyıl)
  • EN
SBK460 - Bürokrasi ve Türk Bürokrasisi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Bürokrasi ve Türk Bürokrasisi SBK460 8 3 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Çağdaş ZARPLI
Ders Veren
Amaç

Bürokrasi, gerek kamuda ve gerek özel sektörde söz konusu olan bir fenomendir. Dersin amacı, bu fenomeni teorik ve uygulama olarak irdelemek, çağdaş örgütlerin sorunlarını analiz etmek, bürokrasi ile siyasi kurumlar arasındaki güç ilişkilerini değerlendirmek, bürokrasinin olumsuzluklarını gidermek konusunda çözüm önerilerini tartışmaktır.

Ders İçeriği

Bürokrasinin tanımı, niteliği ve bürokrasi teorileri, bürokratikleşmeye neden olan faktörler, gelişmiş ve az gelişmiş ülkelerde bürokrasi, bürokrasi ve siyaset ilişkileri, bürokrasinin olumsuzlukları, Türkiye´de bürokrasinin tarihi gelişimi, siyasi rolü ve siyasal otorite ile ilişkileri, bürokrasinin sınırlandırılması ve denetimi.

Ders Kaynakları Bürokrasi ve Siyaset Bürokratik Devletten Etkin Yönetime Prof. Dr. Bilal Eryılmaz ALFA YAYINLARI
BÜROKRASİ VE OTORİTE, Max Weber, Adres Yayınları
Açıldığı Öğretim Yılı 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
100
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 14 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma İnceleme / Anket Çalışması 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma Ders 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 16 1 16
Final Final 30 1 30
Toplam İş Yükü (Saat) 102
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Bürokrasi kavramı
2 Karl Marx’ın düşüncesinde bürokrasi, liberal düşüncede bürokrasi
3 Bürokrasi ve kapitalizm, bürokrasi ve oligarşi
4 Weber’in bürokrasi modeli, Weber’e göre otorite, Weber’e göre bürokratik memurun nitelikleri
5 Bürokratik örgütlenmenin teknik üstünlükleri ve olumsuz sonuçları, Weber’e göre bürokrasinin sınırlandırılması, Weber’in teorisine yöneltilen eleştiriler
6 Bürokratikleşmeye neden olan faktörler
7 Bürokrasinin ve siyasi kurumların güç kaynakları, bürokrasinin demokrasiye katkıları, bürokrasinin demokrasi açısından taşıdığı olumsuzluklar, bürokrasi ve demokrasinin gerekleri
8 Ara Sınav
9 Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde bürokrasi, Türkiye’de bürokrasi-siyaset ilişkileri
10 Bürokrasinin denetlenmesinde siyasi denetim metotları
11 Ombudsman kurumu, yargı denetimi, baskı grupları ve kamuoyu denetimi
12 Sivil toplum, yönetimde açıklık, piyasa mekanizması ve garantör yöntemi
13 Yönetimde desantralizasyon
14 Yeni yönetim anlayışı ve bürokrasi
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Bürokratik örgütlerin ortaya çıkışı ve gelişimine ilişkin tarihi, kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasi arka planının farkında olabilmek
Bürokrasi olgusunu, geniş bir bakış açısı ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek ve sorgulayabilmek
Bürokrasinin güç kaynaklarını ve uygulama stratejilerini ortaya koyarak, mevcut bürokrasilerin rollerini değerlendirme yeteneği kazandırmak
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Bürokratik örgütlerin ortaya çıkışı ve gelişimine ilişkin tarihi, kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasi arka planının farkında olabilmek - - - - - - - - - - - - - - -
Bürokrasi olgusunu, geniş bir bakış açısı ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek ve sorgulayabilmek - - - - - - - - - - - - - - -
Bürokrasinin güç kaynaklarını ve uygulama stratejilerini ortaya koyarak, mevcut bürokrasilerin rollerini değerlendirme yeteneği kazandırmak - - - - - - - - - - - - - - -