Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Uluslararası İlişkilerin Tarihsel Sosyolojisi | SBK357 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS |
Ders Veren | Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS |
Amaç |
Bu ders, uluslararası ilişkiler ve tarihsel sosyoloji arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Özellikle uluslararası ilişkiler disiplini ile tarihsel sosyolojinin kesişim alanlarında ortaya çıkan güncel sorunlar ve teorik yaklaşımlar ele alınacaktır. Bu bağlamda, 20. ve 21. yüzyılın önemli düşünürlerinin görüşleri üzerinden, uluslararası ilişkilerdeki teorik eğilimlerin ve tarihsel sosyolojinin evrimi tartışılacaktır. |
Ders İçeriği |
Dersin içeriğinde, Marksist ve Weberci tarihsel sosyolojinin uluslararası ilişkilerle olan ilişkisi, Wallerstein’in dünya sistemi perspektifi, uluslararası ilişkilerdeki toplumsal değişim, devletlerin uluslararası sisteme etkileri gibi konulara odaklanılacaktır. Bu teorik çerçeve üzerinden, uluslararası ilişkilerdeki değişen dinamikler ve globalleşmenin toplumsal boyutları analiz edilecektir. Dersin içeriği, teorik derinliği olan tartışmaları ve eleştirel bakış açılarını bir araya getirerek öğrencilere, uluslararası ilişkilerdeki toplumsal ve tarihsel bağlamları anlamada bir temel sağlayacaktır. |
Ders Kaynakları |
Yalvaç, F. (2018). Tarihsel sosyoloji ve uluslararası ilişkiler. Nika Yayınları.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav 2 | Ara Sınav 2 | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,02 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Karl Marx: Marksizm ve Uluslararası Tarihsel Sosyoloji | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
2 | Fernand Braudel: Yapısal Tarih | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
3 | Immanuel Wallerstein: Dünya Sistemleri Analizi | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
4 | Theda Skocpol: Theda Skocpol’un Devrim Kuramının Eleştirel Bir Analizi | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
5 | Charles Tilly: Ulus Devletin Oluşumu | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
6 | Ulrich Beck: Kozmopolitan Sosyoloji ve "Uluslararası’sız" Uluslararası İlişkiler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
7 | Anthony Giddens: Modern Devlet Sisteminin Ortaya Çıkışı, Egemenlik ve Şiddet | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
8 | Michael Mann: İktidarın Çokluğu | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
9 | Norbert Elias: Uygarlaşma ve Devlet Oluşumu | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
10 | Robert W. Cox: Yeni Gramsci’ci Eleştirel Uluslararası İlişkiler Kuramı | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
11 | Stephen Gill: Disipliner Neoliberalizm | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
12 | Justin Rosenberg: Sivil Toplumun İmparatorluğu | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
13 | Benno Teschke: 1648 Miti | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
14 | Kees van der Pijl: Dış Politika Biçimleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenciler, tarihsel sosyolojik yaklaşımlar kullanarak, uluslararası ilişkileri analiz etme becerisi kazanacaklardır. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
Öğrenciler, tarihsel sosyolojinin temel kavramlarını ve teorik çerçevelerini tanıyacak, bu kuramların uluslararası ilişkilerle nasıl ilişkilendirilebileceğini tartışabileceklerdir. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
Öğrenciler, uluslararası ilişkilerde tarihsel perspektifin önemini ve bunun uluslararası sistemin dinamiklerini nasıl şekillendirdiğini tartışabileceklerdir. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
Öğrenciler, Marksist ve Weberci tarihsel sosyoloji yaklaşımlarını karşılaştırarak, bu yaklaşımların uluslararası ilişkilerde nasıl kullanıldığını inceleyeceklerdir. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
Öğrenciler, uluslararası sistemlerin tarihsel gelişimini, dinamiklerini ve bu süreçlerin günümüz uluslararası ilişkilerine nasıl yansıdığını inceleyeceklerdir. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenciler, tarihsel sosyolojik yaklaşımlar kullanarak, uluslararası ilişkileri analiz etme becerisi kazanacaklardır. | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 3 | 2 | 2 | 3 | ;
Öğrenciler, tarihsel sosyolojinin temel kavramlarını ve teorik çerçevelerini tanıyacak, bu kuramların uluslararası ilişkilerle nasıl ilişkilendirilebileceğini tartışabileceklerdir. | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 3 | 2 | 2 | 3 | ;
Öğrenciler, uluslararası ilişkilerde tarihsel perspektifin önemini ve bunun uluslararası sistemin dinamiklerini nasıl şekillendirdiğini tartışabileceklerdir. | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 3 | 2 | 2 | 3 | ;
Öğrenciler, Marksist ve Weberci tarihsel sosyoloji yaklaşımlarını karşılaştırarak, bu yaklaşımların uluslararası ilişkilerde nasıl kullanıldığını inceleyeceklerdir. | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 3 | 2 | 2 | 3 | ;
Öğrenciler, uluslararası sistemlerin tarihsel gelişimini, dinamiklerini ve bu süreçlerin günümüz uluslararası ilişkilerine nasıl yansıdığını inceleyeceklerdir. | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 3 | 2 | 2 | 3 | ;
Ortalama Değer | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 3 | 2 | 2 | 3 |