EN
  • Anasayfa
  • SBK357 Uluslararası İlişkilerin Tarihsel Sosyolojisi (2024 - 2025 / 5. Yarıyıl)
  • EN
SBK357 - Uluslararası İlişkilerin Tarihsel Sosyolojisi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Uluslararası İlişkilerin Tarihsel Sosyolojisi SBK357 5 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz Yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS
Ders Veren Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS
Amaç

Bu ders, uluslararası ilişkiler ve tarihsel sosyoloji arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Özellikle uluslararası ilişkiler disiplini ile tarihsel sosyolojinin kesişim alanlarında ortaya çıkan güncel sorunlar ve teorik yaklaşımlar ele alınacaktır. Bu bağlamda, 20. ve 21. yüzyılın önemli düşünürlerinin görüşleri üzerinden, uluslararası ilişkilerdeki teorik eğilimlerin ve tarihsel sosyolojinin evrimi tartışılacaktır.

Ders İçeriği

Dersin içeriğinde, Marksist ve Weberci tarihsel sosyolojinin uluslararası ilişkilerle olan ilişkisi, Wallerstein’in dünya sistemi perspektifi, uluslararası ilişkilerdeki toplumsal değişim, devletlerin uluslararası sisteme etkileri gibi konulara odaklanılacaktır. Bu teorik çerçeve üzerinden, uluslararası ilişkilerdeki değişen dinamikler ve globalleşmenin toplumsal boyutları analiz edilecektir. Dersin içeriği, teorik derinliği olan tartışmaları ve eleştirel bakış açılarını bir araya getirerek öğrencilere, uluslararası ilişkilerdeki toplumsal ve tarihsel bağlamları anlamada bir temel sağlayacaktır.

Ders Kaynakları Yalvaç, F. (2018). Tarihsel sosyoloji ve uluslararası ilişkiler. Nika Yayınları.
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
100
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 6 14 84
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ara Sınav 2 Ara Sınav 2 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 128
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 5,02
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Karl Marx: Marksizm ve Uluslararası Tarihsel Sosyoloji Ders Sınıf Dışı Çalışma
2 Fernand Braudel: Yapısal Tarih Ders Sınıf Dışı Çalışma
3 Immanuel Wallerstein: Dünya Sistemleri Analizi Ders Sınıf Dışı Çalışma
4 Theda Skocpol: Theda Skocpol’un Devrim Kuramının Eleştirel Bir Analizi Ders Sınıf Dışı Çalışma
5 Charles Tilly: Ulus Devletin Oluşumu Ders Sınıf Dışı Çalışma
6 Ulrich Beck: Kozmopolitan Sosyoloji ve "Uluslararası’sız" Uluslararası İlişkiler Ders Sınıf Dışı Çalışma
7 Anthony Giddens: Modern Devlet Sisteminin Ortaya Çıkışı, Egemenlik ve Şiddet Ders Sınıf Dışı Çalışma
8 Michael Mann: İktidarın Çokluğu Ders Sınıf Dışı Çalışma
9 Norbert Elias: Uygarlaşma ve Devlet Oluşumu Ders Sınıf Dışı Çalışma
10 Robert W. Cox: Yeni Gramsci’ci Eleştirel Uluslararası İlişkiler Kuramı Ders Sınıf Dışı Çalışma
11 Stephen Gill: Disipliner Neoliberalizm Ders Sınıf Dışı Çalışma
12 Justin Rosenberg: Sivil Toplumun İmparatorluğu Ders Sınıf Dışı Çalışma
13 Benno Teschke: 1648 Miti Ders Sınıf Dışı Çalışma
14 Kees van der Pijl: Dış Politika Biçimleri Ders Sınıf Dışı Çalışma
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenciler, tarihsel sosyolojik yaklaşımlar kullanarak, uluslararası ilişkileri analiz etme becerisi kazanacaklardır. Yazılı Sınav Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Öğrenciler, tarihsel sosyolojinin temel kavramlarını ve teorik çerçevelerini tanıyacak, bu kuramların uluslararası ilişkilerle nasıl ilişkilendirilebileceğini tartışabileceklerdir. Yazılı Sınav Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Öğrenciler, uluslararası ilişkilerde tarihsel perspektifin önemini ve bunun uluslararası sistemin dinamiklerini nasıl şekillendirdiğini tartışabileceklerdir. Yazılı Sınav Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Öğrenciler, Marksist ve Weberci tarihsel sosyoloji yaklaşımlarını karşılaştırarak, bu yaklaşımların uluslararası ilişkilerde nasıl kullanıldığını inceleyeceklerdir. Yazılı Sınav Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Öğrenciler, uluslararası sistemlerin tarihsel gelişimini, dinamiklerini ve bu süreçlerin günümüz uluslararası ilişkilerine nasıl yansıdığını inceleyeceklerdir. Yazılı Sınav Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Öğrenciler, tarihsel sosyolojik yaklaşımlar kullanarak, uluslararası ilişkileri analiz etme becerisi kazanacaklardır. 5 4 4 3 3 4 3 3 4 3 5 3 2 2 3
Öğrenciler, tarihsel sosyolojinin temel kavramlarını ve teorik çerçevelerini tanıyacak, bu kuramların uluslararası ilişkilerle nasıl ilişkilendirilebileceğini tartışabileceklerdir. 5 4 4 3 3 4 3 3 4 3 5 3 2 2 3
Öğrenciler, uluslararası ilişkilerde tarihsel perspektifin önemini ve bunun uluslararası sistemin dinamiklerini nasıl şekillendirdiğini tartışabileceklerdir. 5 4 4 3 3 4 3 3 4 3 5 3 2 2 3
Öğrenciler, Marksist ve Weberci tarihsel sosyoloji yaklaşımlarını karşılaştırarak, bu yaklaşımların uluslararası ilişkilerde nasıl kullanıldığını inceleyeceklerdir. 5 4 4 3 3 4 3 3 4 3 5 3 2 2 3
Öğrenciler, uluslararası sistemlerin tarihsel gelişimini, dinamiklerini ve bu süreçlerin günümüz uluslararası ilişkilerine nasıl yansıdığını inceleyeceklerdir. 5 4 4 3 3 4 3 3 4 3 5 3 2 2 3
Ortalama Değer 5 4 4 3 3 4 3 3 4 3 5 3 2 2 3